Mateřská škola Sobotka -

Zábavné pokusy

 

  1. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den milé děti,

dnešní 18. úkol je PŘÍRODOVĚDNÝ – HMYZÍ. Dnes si budeme povídat o STAVBĚ HMYZÍHO DOMEČKU A JEHO VÝZNAMU PRO PŘÍRODU A LIDSTVO.

Už jsme si vypravovali o významu květů kytiček a stromů pro náš život a pro naši přírodu.

Chceme, aby naše zahrada byla nejenom krásná, ale také užitečná a produktivní. Užitečných druhů hmyzu jsou stovky, ale kvůli úbytku přirozeného prostředí se z naší přírody vytrácejí.  A to je velká škoda, protože hmyz se především stará o opylování a hubení škůdců. Proto přináším informace ke stavbě hmyzího domečku. Nebo se mu také říká hotýlek.

Přesně takový domeček si už vyzkoušely naplnit přírodním materiálem děti ze třídy Sluníček a toto je výsledek:

 

Co potřebujeme ke stavbě hmyzího domečku?

  • vystačíme si s tím, co najdeme na zahradě nebo v kůlně
  • konstrukce ze stlučených prkýnek, hlubší plastové nebo dřevěné bedýnky nebo palety, také stará skříňka, květináče, plechovky…
  • jako výplň: cihly s otvory, ztrouchnivělá dřeva, seno, mech, bambus, bukvice, žaludy, šišky, listí, klacíky, lýkové provázky, rákos…
  • zadní část je vhodné zakrýt drátěným pletivem s malými oky, a to proto, aby se obyvatelé hotýlku nestali pochoutkou pro hladové ptáčky !!!
  • stříšku vyrobíme ze dřeva nebo z jakékoliv krytiny

Kam hmyzí hotýlek umístíme?

  • pověsíme na strom nebo postavíme na pařez nebo dokonce i na terasu nebo balkon
  • měl by být na suchém místě s dostatkem slunečního svitu a v závětří

 

Kdo se může v hotýlku zabydlet?

  • hmyz si hledá úkryt nejenom pro sebe, ale i pro další pokolení
  • hotýlky jsou osídlovány jenom neškodnými druhy hmyzu: včelky samotářky – NEMAJÍ ŽIHADLA, čmeláci, slunéčka sedmitečná, pestřenky, škvoři, ploštice, zlatoočka, zlatěnky aj.
  • příjemným faktem je, že služeb hmyzího hotýlku NEVYUŽÍVAJÍ VOSY, SRŠNI, MRAVENCI a další hmyz žijící ve společenstvích

Další 19. úkol pro vás: POZNÁVACÍ: Poznejte na následujících fotkách obyvatele hmyzího hotýlku: SLUNÉČKO SEDMITEČNÉ, ŠKVOR, PLOŠTICE, VČELKA SAMOTÁŘKA, ZLATOOČKA, PESTŘENKA?

 

 

Poznali jste obyvatele hmyzího hotýlku na fotografiích? Teď si o nich můžete přečíst nebo zhlédnout nějaké zajímavosti:

Berušky :

  • za celý svůj život dokážou spořádat i několik tisíc mšic nebo dalších škůdců: roztočů, červců
  • ne všechny jsou puntíkaté, některé druhy jsou proužkované, některé jsou jednobarevné
  • podívejte se na video: https://www.youtube.com/watch?v=-u3qIea0kxE

Včelky samotářky:

  • díky své klidné povaze jsou skvělými hmyzími společníky na zahradách, jsou mírumilovné
  • jsou dobrými opylovači díky tomu, že nemají pylové košíčky a hodně pylu při letu vytrousí
  • podívejte se na video: https://youtu.be/sCoxHu_xwYU

Zlatoočky:

  • jsou také velkým nepřítelem mšic
  • mají velká nápadně velká očka
  • larvy některých druhů si na sebe lepí vysáté mšice a tím se chrání před sluníčkem
  • podívejte se na kratičké video:

https://www.youtube.com/watch?v=lWOhyjozbXI

Proč si hmyz hledá obydlí v hmyzím hotýlku?

Hmyz si v hotýlku hledá úkryt nejenom pro sebe, ale i pro další pokolení. Uvítají každou skulinku a dutinku, kde budou celý rok žít a bezpečně přečkají zimu. Šišky a suché listí osidlují berušky a škvoři, včelky samotářky a zlatoočka zase různé dutinky. Do otvoru nejdříve nanosí potravu – pyl, pak nakladou vajíčka a nakonec otvor zavíčkují. Z vajíček se vylíhnou larvičky, a když dorostou, tak se zakuklí – takto přečkají zimu. A v příštím roce se zase celý generační cyklus opakuje.

Nyní se můžete podívat na zajímavé video: ČT: Kapitolky o havěti

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10214729714-kapitolky-o-haveti/209572230550005-slunecko/

Následující 20. úkol je PRACOVNÍ (s dědou nebo taťkou)

Poproste taťku nebo dědu, aby vám vyrobili hmyzí hotýlek a s mamkou nebo babičkou ho naplňte různým přírodním materiálem, aby se i k vám na zahradu nastěhovaly užitečné druhy hmyzu.

Pro inspiraci nabízím odkaz na video, kde můžete zhlédnout, jak se takový hotýlek vyrábí: https://www.youtube.com/watch?v=reR4CMkj_Pk a také pár fotografií pro inspiraci.

 

Příští Zábavné pokusy budou VESMÍRNÉ.

Hanka

 

 

 

 

 

 

 

  1. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den malí i velcí badatelé,

jak jsem slíbila, přináším vám 17. úkol – VESMÍRNÝ – MĚSÍČNÍ. Budeme pokračovat v povídání o vesmíru – dnes o stálém průvodci naší Země – MĚSÍCI:

  • je to koule složená z hornin, vědci se domnívají, že vznikl po srážce Země s jinou planetou
  • pravidelně mění svou tvář – od pouhého srpečku až po velkou bílou kouli – říká se, že „dorůstá“ a „couvá“
  • není na něm voda nezbytná k životu a nemá vzduch, který by se dal dýchat
  • není tam gravitace – člověk tam váží 6 x méně (hravě by uzvedl 100kg balvan)
  • sám nesvítí, ale osvětluje jej Slunce – měsíční světlo jsou vlastně sluneční paprsky, které se odrážejí od světlého měsíčního prachu

 

Za jak dlouho bychom se dostali na Měsíc?

  • pěšky bychom na Měsíc šli asi 11 let
  • autem bychom tam jeli 5 měsíců
  • letadlem bychom tam letěli 3 týdny
  • americká kosmická loď Apollo 11 na Měsíc 21. července 1969 doletěla za 3 dny

Jak lidé prozkoumávají Měsíc?

  • nejdříve povrch Měsíce prozkoumávala šikovná vozítka, která fotografovala a posílala snímky na zem
  • před 51 lety poprvé přistála na Měsíci kosmická loď Apollo 11 s lidskou posádkou – na povrch vystoupili 2 američtí astronauti Neil Armstrong a Edwin Aldrin – nasbírali tam vzorky hornin, abychom lépe porozuměli tomu, jak Měsíc vznikl
  • astronauti museli mít skafandry, které jim dodávaly kyslík, bez kterého by ve volném prostoru nemohli dýchat
  • k dnešnímu dni se po Měsíci procházelo celkem 12 pozemšťanů – byli to všechno Američani, ale žádný z nich se neproslavil tak, jako Neil Armstrong

Podívejte se na další videa o malém vesmírném badateli a cestovateli:

https://youtu.be/C3CoOgHxsAk

https://youtu.be/x9MqiQoIzJc

Příště se můžete těšit na přírodovědný úkol. Hanka

 

  1. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dnešní slíbený 16. pokus je přírodovědný – ŽÍŽALÍ.

Jak jistě děti víte, žížala žije v zemi a je velmi důležitá. Protože vytváří svým pohybem v půdě kanálky a tím hlínu provzdušňuje. Také polyká hlínu s potravou (hnijící listí a uhynulí živočichové) a z těla vylučuje výměšky s velkým obsahem humusu – tím hnojí půdu. Většinu svého života stráví pod zemí a vylézají na povrch za deštivého počasí. A jsou potravou pro ptáčky: kosy, drozdy, špačky a pro krtky, hady, žáby, slimáky.

Váš přírodovědný pokus: ŽÍŽALÍ FARMA

 

připravte si žížaly, hlínu, písek, vodu

  • do sklenice střídavě sypte hlínu a písek (vrstvy vysoké asi 4 cm), můžete mezi vrstvy vložit několik spadlých listů
  • hlínu trochu zalijte vodou
  • na hlínu položte žížaly a pozorujte, co se bude dít

Co můžete vypozorovat? Můžete se osobně přesvědčit o důležitosti žížaly v přírodě – jak provzdušňuje a hnojí půdu. Můžete pozorovat, jak se žížaly pohybují, což může být pro vás velmi zábavné.

PROSÍM, VRAŤTE BRZY ŽÍŽALY ZPÁTKY DO PŘÍRODY.

Podívejte se na video na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=PS22hD-H-XA

Příště vás čeká další badatelský úkol, a to vesmírný.

Hanka

 

 

 

  1. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den milé děti,

už víte novinku, že se už narodilo první čápátko? Za pár dnů se vylíhnou i ostatní. Tak je pečlivě sledujte na: http://capi.itbusiness.cz/.

Dnešní 15. úkol je TURISTICKÝ. Dnes vám chci napsat další pověst z našeho kraje, kde je mnoho krásných míst k vidění. Pokud chcete jít na hrad Kost přes Osek a Střehom, musíte projít jedním ze tří malebných údolí okolo hradu Kost – a to údolím PLAKÁNEK. Tento netradiční název určitě vybízí k vymýšlení pověstí, jak tento název vlastně vznikl. Pověstí o původu názvu údolí Plakánek je několik, jenom se liší v tom, čí nářek a pláč se údolím nesl…

 

Jak údolí Plakánek dostalo svoje jméno

Údolím Plakánek protéká říčka Klenice a po jeho březích se tyčí do výše pískovcové skály. Tam, kde se dneska nachází malebná vesnička Střehom, stával kdysi dávno uprostřed hlubokých lesů hrad. A tam žil statečný a vážený rytíř, který měl jedinou dceru. Byla krásná a o její kráse se vypravovalo široko daleko. Proto se nemůžeme divit, že si její přízeň chtěli získat šlechtici z okolí.

Ale tato dívka měla ráda chudého mladíka, se kterým se tajně scházela v lese, aby o nich nevěděl její přísný otec. Až jednou náhoda všechno prozradila … Pán hradu odjel na několik dní k příteli.  Musel se neplánovaně vrátit domů pro zapomenuté důležité listiny. A nedaleko svého hradu spatřil v lese svou dceru, jak se prochází s neznámým mladíkem… Nastalo boží dopuštění, dcera prosila, plakala, ale nic nepomohlo. Od tohoto dne nechal otec svou dceru střežit – proto se zřejmě tato vesnička jmenuje STŘEHOM.

Už nikdy se dívce a mladíkovi nepodařilo setkat se. Mladík se smutně toulal po lesích, obcházel kolem hradu a marně hledal dívku svého srdce, plakal a plakal… Z jeho slz kolem údolíčka vyrostly skály, ve kterých prý bývá zvláště za letních bouří slyšet nářek a pláč. Proto se toto údolíčko nazývá PLAKÁNEK.

 

Přeji vám hodně krásných společně strávených chvil s vašimi nejbližšími, ať už doma, na zahradě nebo právě na výletě. Příště se těšte na badatelský úkol. Hanka

 

    9. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den malí i velcí přírodovědci,

dnešní 12. úkol je POZNÁVACÍ. Podívejte se, kde na této stránce najdete květy: jahodníku obecného, smetánky lékařské (pampelišky), jabloně domácí, sedmikrásky chudobky, řepky olejky a hrušně obecné. Pokud jste všechno zvládly, můžeme pokračovat.

 

 

 

 

Následuje 13. úkol – ČTENÁŘSKÝ

OPYLOVÁNÍ ROSTLIN – NEJDŮLEŽITĚJŠÍ  VČELÍ  PRÁCE!

Mnoho z nás si myslí, že nejdůležitější prací včeliček je VÝROBA MEDU. Ale není to pravda. Mají ještě jednu mnohem důležitější práci a tou je OPYLOVÁNÍ ROSTLIN. V přírodě vidíme nejčastěji, jak včeličky poletují z květu na květ a sosáčkem se dobývají dovnitř. Přitom sají sladký nektar (šťávu) z květů a pyl se jim přitom zachytává na těle a na nožičkách. A takto přenášejí pyl z květu na květ a dochází k opylování rostlin.

Aby včelka přiletěla, musí ji květina nějak nalákat. Proto se krásně barevně vystrojí, přidá trochu vůně a uvnitř květu vytvoří maličkou kapičku sladké šťávy, které se říká nektar. A tuto kapičku dostávají včelky od kvítku jako odměnu za opylování květů.

Bez opylování květů by na rostlinách nevyrostla semena a poté bychom si nemohli na podzim utrhnout jablíčko nebo hrušku anebo v červnu třešně a jahody na báječnou bublaninu :-).

Včeličky neopylují jenom ovocné stromy, ale také velké množství ostatních rostlin – od velkých stromů až po malé rostlinky. Jejich zásluhou máme na polích a na zahradách větší úrodu a pro nás všechny i DOSTATEK JÍDLA.

Bez opylování by v přírodě nebylo takové velké množství různorodých rostlin, které mimo jiné pro nás VYTVÁŘEJÍ KYSLÍK.

V přírodě je prostě všechno spojeno se vším.

 

  1. úkol: SPOLEČNĚ STRÁVENÉ CHVÍLE: videa na ČT edu: MOJE ZAHRÁDKA:

https://edu.ceskatelevize.cz/stromy-jablon-od-zimy-do-podzimu-5e44192017fa7870610ed40c

https://edu.ceskatelevize.cz/vcely-a-med-5e44192817fa7870610ed4b3

 

ZAJÍMAVOSTI pro malé i velké:

Víte, že na třešňové květy přilétají včelky ráno, protože v té době obsahují nejvíce nektaru? A že na jabloňové ze stejného důvodu přilétají naopak odpoledne?

Příště na vás čeká TURISTICKÝ ÚKOL. Hanka

 

 

8.ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den malí i velcí badatelé,

dnešní úkol trochu navazuje na minulý VESMÍRNÝ ÚKOL, kde jsme si povídali o planetě Zemi a její zemské přitažlivosti, která nás drží při zemi.  Takže, dnešní 11. úkol je BADATELSKÝ – MAGNETICKÝ.

MAGNET je velmi zvláštní těleso. Má svoji vlastní sílu, díky které přitahuje k sobě železné předměty. Magnet má okolo sebe vlastní magnetické pole se dvěma póly – severní a jižní. A planeta Země je v podstatě také veliký magnet.

POKUS: MAGNETICKÉ AUTÍČKO

Potřebujete: lehčí plastové autíčko nebo traktůrek (raději lehčí – plastové), 2 magnety, oboustranná páska

Vysvětlení: Jak víte, dva magnety se jednou stranou přitahují a druhou stranou odpuzují. Těmto stranám říkáme magnetické póly – severní, jižní.  Opačné póly magnetů se přitahují, zatímco dva stejné póly se odpuzují. Této vlastnosti magnetů můžeme využít pro konstrukci zajímavého pohonu autíčka (traktůrku).

Postup: Na autíčko (traktůrek) přilepte oboustrannou páskou magnet a druhým magnetem se přibližujte …

 

 

 

 

Vysvětlení pokusu: traktůrek se bude před magnetem buďto odtahovat (díky odpudivé síle stejných magnetických pólů) nebo se bude přitahovat (díky přitažlivé síle opačných magnetických pólů).

 

POKUS: DOKÁŽEŠ VYTÁHNOUT MINCI Z VODY A NENAMOČIT SE ?

Co potřebujete? skleničku (raději slabší se slabším dnem), magnet, minci nebo  zavírací špendlík nebo také kancelářskou sponku

Postup: Nejdříve nalijte vodu do sklenice, vhoďte do ní cokoli kovového a snažte se magnetem kovový předmět vytáhnout, aniž byste si namočili ruku.  Zkoušejte to tak dlouho, až se vám to povede …

 

 

Magnety mají v našem životě velké využití:

  • KOMPAS k určení světových stran
  • MAGNETICKÁ REZONANCE – v lékařství při diagnostice nemocí
  • MAGNETICKÝ PROUŽEK U PLATEBNÍCH KARET, kde jsou zakódovány údaje o majiteli karty aj.

Příště se těšte na přírodovědný úkol. Mám ještě jeden soukromý vzkaz pro Ráďu – počkáme na tebe s instalací hmyzího domečku 🙂 Hanka.

 

 

  1. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den malí i velcí průzkumníci vesmíru, jak jsem slíbila, tak i plním. Dnešní – už 8. úkol je VESMÍRNÝ – OPAKOVACÍ. Pro předškoláky je to opakování, menší děti se dozvědí něco nového.

Co už víme o VESMÍRU?

  • je to všechno, co nás obklopuje: Země, Měsíc, sluneční soustava s planetami a měsíci, hvězdy, komety, asteroidy (planetky), meteority, ….
  • je nekonečný, je v neustálém pohybu a každým dnem roste
  • ve vesmíru je naprostá tma, žádná planeta nesvítí, ale osvětluje je Slunce
  • je to už stařičký pán – na narozeninovém dortu by musel sfouknout 14 miliard svíček!

 

Co už víme o SLUNCI?

  • je to naše nejbližší hvězda – obrovská žhavá koule, která si nikdy neodpočine – svítí a hřeje nepřetržitě už 5 miliard let
  • pro nás pozemšťany má obrovský význam – bez Slunce by nebyl život na naší planetě, díky ní zde rostou květiny a stromy, žijí živočichové a také my lidé

Co už víme o SLUNEČNÍ SOUSTAVĚ?

  • je to velká rodina 8 planet, trpasličích planet, 150 měsíců planet – obíhají okolo Slunce
  • patří sem: MERKUR, VENUŠE, naše planeta ZEMĚ, MARS, JUPITER, SATURN, URAN, NEPTUN

Co už víme o naší planetě ZEMI?

  • je to jediná planeta Sluneční soustavy, kde existuje život díky tomu, že zde jsou vhodné podmínky pro život: je zde dostatek vody a vzduchu, není zde ani příliš chladno, ani moc teplo
  • z vesmíru vypadá jako modrá koule – díky všem oceánům, které pokrývají více než ¾ povrchu
  • stálým průvodcem Země je Měsíc
  • díky zemské přitažlivost, která všechno přitahuje, se na Zemi udržíme a neuletíme do vesmíru
  • Země není úplně dokonale kulatá, na pólech je lehce zploštělá
  • zmenšený model Země se nazývá glóbus

 

 

 

Proč trvá den 24 hodin?

  • planeta Země se otáčí kolem své osy a tento její pohyb určuje náš pozemský den a noc, trvající 24 hodin

Za jak dlouho oběhne Země kolem Slunce?

  • Země oběhne Slunce kolem dokola za 365 dní, 6 hodin a 9 minut – a to je 1 rok, jednou za čtyři roky je rok přestupný s 366 dny

Teď si můžete prostřednictvím NÁZORNÉHO POKUSU zopakovat, JAK FUNGUJE STŘÍDÁNÍ DNE A NOCI, předškoláci si určitě vzpomenou na Bořka stavitele:-)

  • doprostřed stolu postavte lampu a vedle ní (asi 30 cm) umístěte glóbus (pokud nemáte, stačí nějaký míč), na kterém si viditelně označte polohu naší republiky (my jsme měli Bořka stavitele)
  • rozsviťte lampu a nastavte glóbus (míč) tak, aby vyznačený bod naší republiky byl celý ve stínu = u nás je noc a my spíme
  • potom začneme globusem pomalu otáčet – od východu k západu – a začne na naši republiku dopadat světlo = u nás začíná svíta, je ráno
  • dalším pootočením globu o čtvrtinu bude světlo dopadat kolmo na naši republiku = u nás je poledne
  • po další čtvrt otáčce bude na naši republiku svítit světlo ze strany – od západu k východu – sluníčko zapadá = u nás je večer
  • a takto to jde pořád dokola ….

A protože nejsem pravý odborník na toto téma, mám pro Vás 9. úkol –  VESMÍRNÝ – ZÁBAVNÝ A  POUČNÝ: podívejte se na krásná videa od Evropské vesmírné agentury ESA:

https://youtu.be/dxbOUNgukPY

https://www.youtube.com/watch?v=x9MqiQoIzJc

https://youtu.be/BuCHbTphqtU

https://www.youtube.com/watch?v=ioCO2Pl7Xt0

Přeji malým i velkým badatelům hodně zábavy a poučení. Hanka

 

6. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den milé děti,

už jste se mamkou nebo taťkou podívali na čapí hnízdo u Mnichova Hradiště na: capi.itbusiness.cz ? Jestli ještě ne, tak se podívejte a uvidíte tam čapí maminku nebo tatínka, jak sedí na pěti vajíčkách. Zřejmě už to jsou všechna snesená vajíčka a taťka s mamkou se nyní poctivě střídají v zahřívání. Můžeme je občas pozorovat a budeme čekat, až se čápata vylíhnou …. Pokud budete mít štěstí, tak vajíčka uvidíte a můžete je zkusit spočítat.

Jak jsem Vám minule slíbila, mám dnes pro Vás připraven další, a to už 7. úkol: BADATELSKÝ. Tento pokus je úplně jednoduchý, vyzkoušet si jej mohou i malé děti s maminkou nebo tatínkem. Jmenuje se:

SKÁKAVÉ BRUSINKY

Přichystejte si: 3 skleničky, perlivou minerální vodu, jemně perlivou minerální vodu, vodu z kohoutku, brusinky

  • do každé skleničky dejte jednu vodu (perlivou, jemně perlivou a z kohoutku)

  • pozorujte, kolik bublinek je na stěnách

  • do každé skleničky dejte brusinku (nebo rozinku) a pozorujte, co s děje s brusinkami

Ve které láhvi je nejvíce bublinek? Která voda obsahuje nejvíce vzduchu?

INFORMACE PRO RODIČE A PRO DĚTI

Pozorováním zjistíme, že nejvíce bublinek je na brusinkách v perlivé vodě. Nejméně pak v kohoutkové vodě. Bublinky ve vodě jsou vlastně rozpuštěný vzduch, který je při stáčení minerálních vod do lahví kvůli lepší chuti uměle natlačen. Brusinky se ve vodě vznáší díky bublinkám se vzduchem, které ji nadnáší, protože vzduch je lehčí než voda. Díky tomu jsou brusinky „skákavé“.

Proto zkoušejte, pozorujte a povídejte si o všem s maminkou nebo tatínkem.

Těšte se na příští Zábavný pokus, bude vesmírný… Hanka

 

5. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den milé děti a rodiče,

venku je krásné počasí, sluníčko láká ven a chodíte s rodiči na procházky, jezdíte na kole, hrajete si na zahradě. Další 6. úkol je proto TURISTICKÝ. Až půjdete nebo pojedete na kole do lesoparku pod Humprechtem, dojděte nebo dojeďte cestičkami až ke studánce a vzpomeňte si na pověst O hadí studánce, kterou pozorně poslouchejte. Pověst i omalovánku jsem čerpala z publikace: Dvanáct pověstí Českého ráje.

A víte, jaký je rozdíl mezi pověstí a pohádkou? POHÁDKA – je příběh, jak ho znáte z pohádkových knížek, které Vám čtou maminky, babičky nebo paní učitelky – vystupují zde nadpřirozené i lidské bytosti, zvířata a dobro vítězí nad zlem. POVĚST – je vlastně také pohádka, ale je v ní nějaká historická postava, nějaké určité místo, může to být třeba celé historické území, krajina, strom, balvan a nebo studánka, jak se o ní vypráví právě v této pověsti.

Teď už si pohodlně sedněte a poslouchejte:

POVĚST O HADÍ STUDÁNCE

Nedaleko Sobotky v lesoparku pod zámkem Humprecht se nachází hadí studánka. A o ní vypráví tato pověst:

Kdysi dávno žila na Humprechtu mladá zámecká paní Eliška se svým synem Petříkem. Jeho otec zahynul v boji a zanechal po sobě velké bohatství. Petřík byl ještě malý na to, aby vládnul. Proto se o svůj kraj spravedlivě starala jeho matka Eliška a žilo se jim dobře.

Jednoho dne zámek navštívili příbuzní. Eliška z jejich řeči poznala, že jenom touží po jejich bohatství a majetku a dostala strach. Proto celé bohatství s Petříkem odvezla ke studánce. Tam všechny cennosti naházela do studánky a za chvilinku všechny zmizely pod hladinou. Nakonec tam zmizela i Petříkova korunka.

Když se vrátili zpět na zámek, všichni příbuzní už byli pryč, protože na zámku nic cenného nenašli. Petřík si uvědomil, že tím maminka zachránila jeho i celý kraj. Petřík vyrostl v dospělého muže, který celému kraji vládl moudře a spravedlivě. Poklad ve studánce zůstal, protože ho nikdy nepotřeboval. Vystačil si totiž jenom s laskavostí a dobrým srdcem.

O studánce se dodnes říká, že ji stráží had se zlatou korunkou. Ten se tam prý každý slunečný den vyhřívá a střeží její poklady. A až jednou přijde moudrý a spravedlivý člověk, který nosí své bohatství v srdci a ne v kapse, položí mu had korunku k nohám. A tak získá poklad ukrytý pod sypkým pískem a stane se novým spravedlivým vládcem kraje….

Milé děti, teď mám pro Vás pár otázek, aby se maminka nebo tatínek přesvědčili, jestli jste pozorně poslouchaly:

  • Jak se jmenovala zámecká paní na zámku Humprecht?

  • Jak se jmenoval její syn?

  • Co ještě zámecká paní hodila do studánky mimo veškerého bohatství?

  • Za jakého počasí se u studánky vyhřívá had?

Líbila se Vám tato pověst? Dobře si ji zapamatujte, a když někdy půjdete okolo studánky, podívejte se, jestli se tam nevyhřívá had s korunkou.

Někdy příště zkusím převyprávět pověst z jiného blízkého místa, abyste mohli jít na společný rodinný výlet.

Moji milí badatelé, těšte se na další úkol. Mějte se sluníčkově a opatrujte se.

Hanka

4. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den, malí a velcí badatelé,

jak jsem Vám minule slíbila, mám připravený již 5. úkol: BADATELSKÝ. Myslíte, že dokážete jedinou kapkou rozpohybovat barvy? Určitě se Vám to povede. A pokud ne, tak to zkusíte znovu. Ve školce si říkáme, že pokus se nemusí povést. Je to prostě jenom pokus….

A ten dnešní se jmenuje: MRAMOROVÉ MLÉKO a je úplně jednoduchý, takže si jej mohou vyzkoušet s rodiči všechny děti – malé i velké.

Potřebujeme:

mléko (raději tučnější), potravinářské barvy, saponát, talíř nebo nějaké víčko, špejli nebo párátko, mléko, vodu

Postup:

  • PŘIPRAVTE SI VŠE POTŘEBNÉ

  • NALIJTE NA TALÍŘ MLÉKO

 

    DO MLÉKA NALIJTE POSTUPNĚ POTRAVINÁŘSKÉ BARVY ROZPUŠTĚNÉ VE VODĚ

  • DO BAREV PONOŘTE ŠPEJLI NAMOČENOU V SAPONÁTU (NEBO TAM KÁPNĚTE PŘÍMO Z LÁHVE) A SLEDUJTE, JAK SE BARVY ZAČÍNAJÍ ROZESTUPOVAT DO STRAN


   VYSVĚTLENÍ POKUSU PRO RODIČE:

Mléko obsahuje tuk a saponát tuk rozpouští. Díky saponátu narušíme – snížíme povrchové napětí mléka a barvy se rozplynou a promísí se s mlékem. V mléce ale také díky saponátu dojde k oddělení tuků a díky tomu vzniknou v mléce proudy, které barvy takhle nádherně promísí.

JINÁ VARIANTA POKUSU: Místo barev můžete nasypat na hladinu mléka třeba koření – červenou papriku, skořici, pepř apod.

Zdravím všechny malé badatele a už si chystám pro Vás další úkol. Hanka

     ZÁBAVNÉ POKUSY 3

Dobrý den malí přírodovědci, dnešní 4. úkol je POZNÁVÁCÍ:

prosím rodiče, přečtěte dětem následující text. Děti, pozorně poslouchejte a snažte se odpovědět na otázky za textem. Potom si společně o těchto ptačích rekordmanech můžete vypravovat nad obrázky. Prosím rodiče, přibližte dětem míry a váhy uváděné v textu, aby si jejich velikost a hmotnost dokázaly představit.

Ptačí rekordy

Největším žijícím ptákem na celé Zemi je pštros dvouprstý. Tento velký pták nelétá, jenom běhá. Může mít až 130 kg váhy a může být až 2,5 m vysoký. Protože je to největší pták, tak snáší i největší vejce. Pštrosí vejce je veliké jako 20 slepičích vajíček. Je to skvělý běžec, dokáže běžet rychlostí 70 km/hod. – přibližně stejně rychle jako když jedete s mamkou a taťkou autem na výlet.

Nejmenším ptáčkem na světě je kolibřík, který žije na ostrově Kuba a jmenuje se kalypta nejmenší. Je to opravdu prcek mezi prcky – je menší než 6 cm a váží pouhé 3 gramy. Proto také snáší nejmenší vajíčka – jsou menší než kávová zrnka! Kolibříci jsou známi svojí schopností „stát“ v letu na místě a při tom sát nektar z květů. Je to také jediný pták, který umí létat pozpátku.

Nejrychlejším ptákem na světě (ale i zvířetem vůbec) je sokol stěhovavý. Létá rychlostí 250 km/hod. Ale při střemhlavém letu, kdy se vrhá z velké výšky na svoji kořist, tak letí super rychlostí až 360 km/hod. To je ale rychlost! Vždyť stejnou rychlostí jezdí i vysokorychlostní supervlak, třeba v Japonsku.

Poslouchali jste pozorně? Tak to dokážete odpovědět na tři otázky.

· Největší pták: pštros dvouprstý snáší samozřejmě také největší vajíčka. Kolik malých slepičích vajíček by se vešlo do toho pštrosího?

· Umí kolibříci létat pozpátku?

· Jak se jmenuje nejrychlejší pták (i zvíře vůbec) na světě?

Zdravím vás a těším se na příští úkol, budeme bádat a přemýšlet.

Hanka

 

                                     ZÁBAVNÉ POKUSY 2

Už jste se podívali s taťkou nebo mamkou na čápy na hnízdě u Mnichova Hradiště? Pokud ne, tak se podívejte na adresu: capi.itbusiness.cz. Mám pro vás novinku, samička už se střídá se samečkem v zahřívání vajíčka. Ale určitě to nebude jediné vajíčko, ještě pár jich samička snese.

Nyní mám pro vás další – 2.úkol: TIPOVACÍ

Kolik vajíček celkem čapí maminka snese? Tipněte si. Odpověď bude pro vás lehčí, pokud jste si přečetli předcházející úkol.

Až nebude venku hezky, podívejte na videa na ČT déčko, abyste lépe poznali život čápů, a to na adrese : https://decko.ceskatelevize.cz/ptaci-rodinky. Podívejte se postupně na všechny 4 díly v tomto pořadí: Čapí námluvy, Čápovic zlatíčka, Čapí dobroty, Ptačí hrdinové se loučí. Uvidíte tam a poslechnete si mnoho zajímavého o čápech. Přeji vám při sledování hodně zábavy a poznatků.

A je tu další – 3. úkol: HÁDANKOVÝ (mohu jenom napovědět, že odpovědí bude vždy nějaký ptáček)

· Chodí v koruně, král není, nosí ostruhy, rytíř to není, má šavli, husar to není, k ránu budívá, ponocný není. Kdo je to?

· Znám jednoho ptáčka, dobrého zpěváčka, černý nosí fráček, žlutý má zobáček. Kdo je to?

· Jede, jede panáček, má placatý zobáček, kde voděnka crčí, tam nosejček strčí. Kdo je to?

· Vznešeně si vykračuje, vějířem se ovívá, nad jiné se povyšuje a je pyšný protiva. Kdo je to?

· Běží kolem sestřička, žluťoučká je celičká, naše máma slepice, sezobala nejvíce. Kdo jsem?

(Odpovědi pro maminky a tatínky, prosím čtěte pozpátku J : tuohok, sok, anhcak, váp, eřuk)

Sledujte naše webové stránky i nadále, najdete zde mnoho zajímavého:-)

Hanka

 

ZÁBAVNÉ POKUSY 1

Dobrý den milé děti, milí rodiče, prarodiče a sourozenci našich dětiček,

vzhledem k současné situaci, kdy nemůžeme chodit do školky, budeme pokračovat v Zábavných pokusech i na našich webových stránkách.

Naše pokusy nejsou samozřejmě určeny jenom předškolákům, jsou k dispozici pro všechny děti, které se chtějí něco dozvědět, mají rády přírodu a chtějí něco nového vyzkoušet… Tak a jdeme na to…

  1. den : Čáp nelétá přes moře

Možná jste při vašich vycházkách nebo při hrách na zahradě zahlédli na obloze letět většího ptáka, než jakého znáte od krmítek. Tím ptákem je ČÁP BÍLÝ:

  • je to pták vysoký více než 1 metr, který se od jara do podzimu prochází pomalými dlouhými kroky kolem vod, oranic a mokrých luk a vyhlíží si něco k snědku: myšky, krtky, hmyz, žáby, žížaly, ryby nebo i ptačí vajíčka
  • čápi se k nám vrací z Afriky, jižní Asie nebo jižní Evropy v březnu nebo dubnu, ale nelétají přes moře, jak známe z písničky nebo přísloví – létají přes pevninu, kde využívají teplých stoupavých proudů a plachtí, aby šetřili na dlouhé cestě do hnízdiště své síly
  • stavějí si hnízda na komínech nebo na sloupech, kde jim lidé připravují kola od vozu
  • do hnízda samička snese okolo 5 vajec, oba rodiče se při zahřívání vajíček pravidelně střídají a o krmení mláďat se také dělí
  • asi po 2,5 měsících mláďata poprvé vylétají z hnízda a spolu s rodiči na konci léta odlétají za teplem na zimoviště

Chcete vidět, jak to vypadá v takovém ptačím hnízdě, z jaké výšky na nás čápi shlížejí dolů­ … tak se společně podívejte na ptačí hnízdo (už s čapím taťkou a mamkou) v Mnichově Hradišti: http://capi.itbusiness.cz/.

Těším se na Vás příště, sledujte naše stránky

Hanka