ARCHIV DISTANČNÍ VÝUKY
MILÍ RODIČE A PŘEDŠKOLÁCI! ZDE NAJDETE INSPIRATIVNÍ TIPY NA SPOLEČNÉ AKTIVITY.
Prosíme, založte společně s dětmi desky, do kterých budete vkládat své práce. Jakmile se společně sejdeme ve školce, rády si Vaše práce prohlédneme. Paní učitelky:-).
UZAVŘENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY NA ZÁKLADĚ USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
BŘEZEN 2021
INSPIRACE A NÁMĚTY
PONDĚLÍ 1.3.2021
TÉMA NA CELÝ TÝDEN: JARNÍ PROBUZENÍ
1.PŘIPOMĚŇTE SI NÁZVY ROČNÍCH OBDOBÍ A MĚSÍCŮ.
2.POPOVÍDEJTE SI S DĚTMI NA TÉMA: KONEC ZIMY, ZAČÁTEK JARA.
CÍL: umět vyjmenovat 4 roční období a 12 měsíců
: znát charakteristické znaky zimy a jara, změny v přírodě
3. NAUČTE SE KRÁTKOU BÁSNIČKU SNĚŽENKA:
TÁTA VČERA NA VENKU, NAŠEL PRVNÍ SNĚŽENKU.
VEDLE PETRKLÍČ, ZIMA UŽ JE PRYČ.
CÍL: procvičování paměti
4. PRACOVNÍ LIST PTÁCI
CÍL: rozvoj myšlení, grafomotorika
5. PŘEČTĚTE DĚTEM POHÁDKU před spaním dle Vašeho výběru. Snažte se, aby děti dokázaly pozorně vyslechnout text pohádky.
CÍL: rozvoj slovní zásoby, představivosti, paměti
ÚTERÝ 2.3.2021
1. PŘIPOMEŇTE SI NÁZVY : 4 roční období, 12 měsíců, 7 dní v týdnu
CÍL: paměť-dokázat vyjmenovat
2. BÁSNIČKA SNĚŽENKA-zopakovat.
Nová básnička JARO, LÉTO, PODZIM ZIMA
Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je vždycky prima.
Na jaře hraju kuličky, v létě trhám kytičky.
Na podzim pouštím draka, v zimě stavím sněhuláka.
Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je vždycky prima.
CÍL: procvičování paměti-naučit se krátký text
3. ČASOVÁ ORIENTACE
procvičte s dětmi pojmy: včera, dnes, zítra, ráno, poledne, večer, noc
4. Řekněte si, jak se jmenuje tento měsíc – BŘEZEN
procvičujte: Jaký měsíc je před březnem? Který bude následovat?…
5. Najděte si s dětmi během dne chvilku a ať se pokusí převyprávět pohádku, kterou jste si včera četli.
CÍL: vybavit si text, rozvoj slovní zásoby, paměť
6. PRACOVNÍ LIST 12 MĚSÍCŮ
7. MALOVANÉ ČTENÍ
STŘEDA 3.3.2021
Pomůcky: bílý papír, barevný papír, lepidlo, nůžky, temperové barvy, vodové barvy, pastelky, voskovky,…
Postup: KVĚT SNĚŽENKY – malý čtverec z bílého papíru /cca 3 x 3 cm/ nebo dle vás, děti vystřihnou
nalepíme na papír, dokreslíme stonek a listy
CÍL: rozvoj jemné motoriky
2. HÁDANKY – JARNÍ KVĚTINY
3. VYTLESKÁVÁNÍ SLOV
děti vytleskávají slova: bledulka, sněženka, krokus,…
:názvy měsíců
:dny v týdnu
4. PRACOVNÍ LIST – KVÍTKY
+vytleskávání slov
Cíl: umět pojmenovat dle obrázku, správný úchop pastelky, správný výběr barev, nepřetahovat
5. PRACOVNÍ LIST – MAMINČINY KYTIČKY
CÍL: umět změnit pohyb ruky, netlačit na tužku, správný úchop, nepřetahovat
ČTVRTEK 4.3.2021
1. HUDEBNÍ ČINNOST: během dne si najděte chvilku a zazpívejte si s dětmi písničky, které znáte
např.: Kočka leze dírou, Holka modrooká, Travička zelená,..
Cíl: rozvoj řečových schopností, procvičování paměti
2. PRACOVNÍ LIST – JARO
CÍL: poznat, co patří k jaru
3.PRACOVNÍ LIST -JARO
CÍL: poznat a pojmenovat kytičky
4. MALOVANÉ ČTENÍ – Co dělala Kristýnka během dne.
CÍL: rozvoj vyjadřovacích schopností, seznamování s částmi dne
5. PRACOVNÍ LIST – KRISTÝNKA A KORÁLKY
CÍL: procvičování číselné řady 1-10, vizuálně poznat číslici
6. Nezapomínejte číst dětem před spaním. Hodně s dětmi mluvte, vyprávějte si zážitky z uplynulého dne. Komunikujte s dětmi, odpovídejte na jejich zvídavé otázky.
Cíl: rozvoj slovní zásoby, řečových schopností a dovedností, fantazie
PÁTEK 5.3.2021
TÉMA: PROMĚNLIVÉ POČASÍ
1.CVIČENÍ – SLUNÍČKO
Sluníčko se probudilo, -sedíme a máme zavřené oči
na oblohu vyskočilo! -vyskočíme
Umylo se v ranní rose, -„myjeme“ si obličej
zamrkalo, -zamrkáme
protáhlo se. -protáhneme se
2. POVÍDEJTE si s dětmi na téma: PROMĚNLIVÉ POČASÍ
CÍL: děti se seznamují s proměnlivostí počasí, učí se logickému uvažování, cvičí paměť
3.PRACOVNÍ LIST – SLUNÍČKO
CÍL: procvičování počítání, rozvoj jemné motoriky, správný úchop tužky
4. PRACOVNÍ LIST – DEŠTNÍK
CÍL: vybarvit přesně vymezenou plochu a střídat barvy dle vzoru, nepřetahovat, umět pojmenovat barvy
5. HUDEBNÍ CHVILKA
zazpívejte si během jakoukoliv písničku
6. VÝTVARNÁ ČINNOST – DEŠTNÍK
výběr techniky a materiálu je zcela na vaší fantazii, zde pouze inspirace
CÍL: správný úchop, rozvoj fantazie, pojmenovávání barev
HRAVÁ ANGLIČTINA
Dobrý den milé Včeličky – Koťátka i Lvíčátka,
zvířecí kamarádi – kočička Janička a lvíček Šimon na vás myslí, i když jste nyní doma se svými rodiči. Připravili si pro vás opakování toho, co jste se od ledna stihly naučit ve školce.
Písničky samozřejmě mohou poslouchat i ostatní děti – Krtečci, Broučci a Sluníčka z naší školky.
Janička a Šimon posílají úkoly, kde si zopakujete pozdravy a zdvořilostní větičky:
https://youtu.be/x23rTDl4AMs?list=RDOKbpLQp509Y
https://www.youtube.com/watch?v=yqlbn_nI2w8
https://www.youtube.com/watch?v=chxQb4YRC2U
Janička se Šimonem už pro vás připravují další opakování z Hravé angličtiny na příští týden 😊.
1. ZÁBAVNÉ POKUSY
Dobrý den milé děti, milí rodiče,
ještě neuběhl rok a vracíme se k distanční výuce. Protože situace je taková, jaká je, pokračujeme v Zábavných pokusech na našich webových stránkách.
Naše pokusy nejsou určeny jenom pro děti od Včeliček, ale pro všechny děti, které se chtějí něco nového dozvědět, něco nového si vyzkoušet. Pokusy jsou určeny pro všechny zvídavé děti.
Snažím se vybírat takové aktivity, na které budete potřebovat běžně dostupné pomůcky, které najdete doma. Tyto letošní aktivity najdete v záložce DISTANČNÍ VÝUKA.
Inspiraci můžete čerpat i z loňského roku, kde jsou pokusy uloženy v záložce AKTIVITY PRO DĚTI. Naleznete zde nejenom badatelské úkoly, ale také přírodovědné, turistické – poznávací, vesmírné … Určitě si něco vyberete.
Tak a jdeme na to…
AKTIVITA: PAPÍROVÉ KVĚTY NA VODĚ
Tento pokus bude možná někomu připadat jako kouzlo – papírové květy se budou chovat jako živé.
Co sledujeme: Vyzkoušejte si, jestli papír může pomocí vody změnit tvar.
Co potřebujeme: papír, nůžky, talíř s vodou
Postup:
Vysvětlení pro rodiče:
Papír je vyroben ze dřeva stromů a ač se to zdá neuvěřitelné, tak i on obsahuje scvrklé kapiláry, které se při styku s vodou začnou roztahovat.
AKTIVITA: ČAJ MĚNÍCÍ SVOJI BARVU
Možná vám bude tento pokus zase připadat jako kouzlo, ale ve skutečnosti půjde o chemickou reakci. Při ní nastanou zajímavé barevné změny čaje. Takže si můžete spolu s maminkou nebo tatínkem zahrát na chemika.
PROSÍM, BUĎTE OPATRNÍ !
POZOR, BUDETE PRACOVAT S HORKOU VODOU !
Co potřebujeme: ovocný čaj (který po obarvení bude mít červenou barvu), černý čaj, 2 skleničky na čaj, varnou konvici, jedlou sodu, citronku do čaje
Postup:
4. do sklenice s obarveným čajem přidejte citronku a také pozorujte, co se s čajem stane – ČAJ ÚČINKEM CITRONKY ZESVĚTLÁ
Vysvětlení pro rodiče:
Některé látky mění svoji barvu podle kyselosti prostředí. Takže pomocí jedlé sody se změní barva červeného čaje na modrou a pomocí kyseliny citronové v citronce se změní barva černého čaje na žlutou.
Už si připravuji další pokusy na příští týden, proto sledujte naše webové stránky.
Hanka
DISTANČNÍ VÝUKA PŘEDŠKOLÁKŮ – 2. týden
Dobrý den milé děti, milí rodiče,
úkoly na tento týden nejsou rozdělené na jednotlivé dny, ale můžete si je vybírat podle vlastního uvážení.
Dnes jsme se všichni probudili do bílého rána. Tím si můžete názorně vysvětlit, co znamená PRANOSTIKA – BŘEZEN ZA KAMNA VLEZEM.
VNÍMEJTE TEPLO SLUNEČNÍCH PAPRSKŮ ZA OKNEM DOMA A VENKU.
Povídejte si s rodiči o pocitech, jaký má na vás sluníčko vliv, jestli je vám to příjemné apod.
Sluníčko vám posílá dopis:
Ahoj děti,
Jaro už klepe na dveře. Mne, sluníčko vzbudil skřivánek, ať už se začnu připravovat na jaro, protože, vy, děti, se už hodně těšíte. Tak jsem si už ušilo krásný žlutý oblek, abych se mělo v čem chlubit na modré obloze. Musím stihnout obarvit zmrzlé stromy na zářivě hnědou a zahřát je, aby vzbudily listy, které jsou ještě v peřinkách a spinkají. To a ještě více povinností musím stihnout do 21. března, kdy začíná jaro.
Jsem zvědavé, jak budu krásné, až si mne namalujete. Můžete si mne vystřihnout a nalepit do okna a já se na ně z výšky podívám.
Mějte se krásně
Sluníčko
Nakreslete kulatý tvar sluníčka a krásně rovné paprsky.
Nyní, když už máme plno sluníček, která hřejí, jděte se podívat ven do přírody nebo na zahrádku, jak se příroda probouzí. A to právě zásluhou sluníčka.
Na co všechno sluníčko svíti? VYTLESKEJTE SLABIKY SLOV, která vás napadnou, když si prohlížíte zahrádku.
Aby na zahrádce vyrostla tráva, kytičky nebo zelenina a ovoce, tak nestačí jenom teplo a světlo od sluníčka. Sluníčku musí pomoci také voda a živiny, které jsou ukryté v hlíně.
Na zahrádce si VŠÍMEJTE ROZDÍLŮ MEZI ROSTLINAMI A STROMY.
Když už mají rostliny a stromy v zahrádce teplo a světlo od sluníčka, vodu a živiny, tak potřebují i zahradníka, který se musí o zahrádku starat. U vás to jsou vaši rodiče nebo prarodiče.
JAKÉ POMŮCKY A NÁŘADÍ POTŘEBUJÍ ZAHRADNÍCI PRO SVOU PRÁCI ?
ZKUSTE SI ZAHRÁT NA ZAHRADNÍKA a s nějakým nářadím na zahrádce pracovat.
Práce baví a daří se, když si u ní můžete zazpívat:
Šel zahradník
Sluníčko, sluníčko, popojdi maličko
Travička zelená
Jaro, léto, podzim, zima
Ptám se vás, proč, proč, proč (Barevná písnička)
Sluníčko prospívá nejenom přírodě, ale také nám lidem. Společně se sokolíkem Pepíkem TRÉNUJTE DRIBLING S MÍČEM A SKÁKEJTE PŘES ŠVIHADLO.
Pro zábavu si můžete ZAHRÁT HRU: Škatulata, škatulata, hejbejte se
HRAVÁ ANGLIČTINA
Dobrý den milí Krtečci, zopakujte si se mnou písničku Hlava, ramena… a říkanku s pohybem Medvídek.
Milé děti,
vše dělejte se zábavou a s radostí, užívejte se navzájem s rodiči a prarodiči při vašich společných aktivitách doma i venku v přírodě.
Vaše paní učitelky
Hravá angličtina – ZVÍŘÁTKA a ŘÍKANKY
Pro všechny děti mám připravené 2 jednoduché pokusy. PROMĚŇTE SVOJI KUCHYŇ NEBO OBÝVACÍ POKOJ VE VĚDECKOU LABORATOŘ A PUSŤTE SE DO TOHO ….
AKTIVITA: CO UNESOU PAPÍROVÉ RULIČKY?
Myslíte si, že vás unesou ruličky od toaletního papíru? Vždyť jsou vyrobené z recyklovaného papíru! Vezměte si některou do ruky a prozkoumejte ji. Vidíte, že není až tak pevná, jako by byla třeba z plastu nebo z kovu.
Nyní vás čeká pokus, ve kterém se přesvědčíte, že vás mohou ruličky z papíru unést, ale pouze tehdy, pokud mají správný tvar.
Co potřebujete: 6 ruliček od toaletního papíru, větší prkénko na krájení, vaše tělo
Postup:
Pokud nebudete prkénko zatěžovat rovnoměrně a stoupnete si na kraj prkénka, tak se krajní propadnou.
AKTIVITA: SILÁCKÁ VAJÍČKA
Všichni z vás, kdo pomáháte v kuchyni mamince nebo babičce s vařením nebo pečením, víte, že vajíčka jsou křehká a mohou se snadno rozbít. Unesou vajíčka v našem pokusu zatížení jednou nebo dokonce několika knihami?
Co potřebujete: plato na vajíčka, 4 vajíčka, větší množství knížek
Postup:
Co sledujeme?
Pokud opravdu pokládáte knížky na sebe opatrně a zatěžujete je rovnoměrně, tak jste určitě překvapeni, kolik taková vajíčka unesou. Např. také díky své pevnosti při rovnoměrném zatížení vajíčka neprasknou, i když na nich v kurníku sedí slepice.
Jak je to možné? Je to proto, že VAJÍČKO MÁ TVAR KLENBY. Klenba dokáže sílu působící shora rozložit do stran a je velmi pevná, stejně jako klenba kamenného mostu.
3. týden distančního vzdělávání
15.3. – 19.3.2021
Dobrý den milé děti, milí rodiče.
Dnes vám přinášíme další zábavné aktivity, tentokrát znovu najednou na celý týden, na každý den jeden úkol. Rádi bychom od vás měli zpětnou vazbu, zda děti úkoly plní. Plnění úkolů je důležité zejména proto, aby děti neztratily návyky plnit alespoň drobné povinnosti, ale hlavně aby byly připravené pro nástup do základní školy.
Ke konci týdne nám prosím zašlete email (rodiče od Krtečků mohou reagovat v Messengeru), co děti bavilo, co se vám líbilo, co jste s dětmi plnili, co děti rády vyráběly, zda jste dělali pokusy, zda si děti poslechly angličtinu od Jany nebo Hanky apod. Za fotky nebo videa budeme rádi. Distanční vzdělávání je pro předškolní děti povinné, potřebujeme tudíž od vás odezvu.
A teď již hurá na úkoly:
– hledej rýmy ke slovům – liška …šiška, pampeliška…
míč…klíč, rýč…
kos…nos…
rak…drak, mrak…
stoleček…domeček…
Informace pro rodiče – cílem této aktivity je rozvoj slovní zásoby a procvičování rýmu.
– budete potřebovat list papíru
– budete potřebovat misku s vodou a brčko
Informace pro rodiče – cílem této aktivity je ovládání dechového svalstva.
– zopakujte vše několikrát za sebou
– vymyslete si další úkoly a vyzkoušejte si je
Informace pro rodiče – cílem této aktivity je rozvoj hrubé motoriky, koordinace pohybů a procvičení pravolevé orientace.
– sedněte si s dětmi proti sobě (aby vám dítě vidělo na ústa), nebo se postavte v koupelně před zrcadlo a procvičte rty, tváře, jazyk
Informace pro rodiče – cílem této aktivity je procvičit motoriku mluvidel.
– v kuchyni při snídani se rozhlédněte kolem sebe a dávejte si hádanky na určení hlásky na začátku slova – např. myslím si na dřevěnou pomůcku na míchání, která začíná na hlásku V (vařečka), nebo myslím si na něco, do čeho se může nalít voda a začíná to na S (sklenička)
– obměna – např. myslím si na jarní kytičku na B
– myslím si na lesní zvířátko na V apod.
Informace pro rodiče – cílem této aktivity je sluchová diferenciace, určení hlásky na začátku slova. Pokud to děti zvládají, zkuste poznávat hlásku na konci slova.
A PROTOŽE OPAKOVÁNÍ JE MATKA MOUDROSTI, MŮŽETE SI VŠECH 5 ÚKOLŮ PROCVIČOVAT KAŽDÝ DEN A TŘEBA I NĚKOLIKRÁT.
A NEZAPOMEŇTE NÁM KE KONCI TÝDNE NAPSAT
Děkujeme a přejeme pevné zdraví.
HRAVÁ ANGLIČTINA
3. ZÁBAVNÉ POKUSY
Dobrý den milé děti,
dnešní přírodovědné – pozorovací úkoly nejsou určeny jenom pro předškoláky, ale i pro menší děti – pro všechny, kdo se chce něco nového dozvědět a má rád přírodu a všechno živé.
AKTIVITA: POZOROVÁNÍ ČAPÍHO HNÍZDA
Tento týden při cestě do Jičína jsem na komíně u rybníka Kníže zahlédla čápa. I když se jaru zatím nepodařilo vyklubat z peřinek, tak přítomnost čápů je opravdu známkou přicházejícího jara.
Čapí hnízda a čápy můžeme pozorovat nejenom ze země, ale jsou i hnízda, do kterých můžeme nahlédnout pomocí webkamer.
Nyní mám pro vás několik odkazů na webové kamery čapích hnízd:
https://vox.optomedia.cz/cheb/?sekce=1&idw=2885&article=&idw=2885&article=
https://www.capibohuslavice.cz/
čapí hnízdo v Trutnově (na pivovarnickém komíně)
sýkorník a krmítko v ZŠ Komenského v Trutnov
Vyberte si některé z těchto hnízd a pravidelně ho sledujte…
Prohlédněte si fotografie čápů v encyklopediích nebo na internetu a přečtěte si o nich následující informace:
ČÁPI JSOU CHRÁNĚNI A JEJICH MIGRAČNÍ TRASY JSOU BEDLIVĚ SLEDOVÁNY ORNITOLOGY.
3.ÚKOL:
Až uvidíte na některé z webových kamer čápa, napište nám to do mailu, Messengeru, na WhatsApp. Kdo z vás bude první?
4.ÚKOL:
Abyste si dokázali představit život na čapím hnízdě v průběhu celého roku, můžete se podívat na časosběrné video z roku 2020 z čapího hnízda z Bohuslavic u Trutnova:
https://czstate.com/v/f79usm6Ml5agkdQ/asosb-rn-video.html#
Přeji vám všem příjemné čapí pozorování.
Hanka
VELIKONOCE – SVÁTKY JARA
Dobrý den milí předškoláci,
protože nemůžeme oslavovat Velikonoce společně ve školce, tak jsme si pro vás opět připravily úkoly na dálku.
PŘÁNÍ PRO DĚDEČKA NEBO BABIČKU DO DPS
v Sobotce
V minulých letech bylo zvykem zajít několikrát do roka za babičkami a dědečky do Domu s pečovatelskou službou v Sobotce. Pokaždé jsme jim zazpívaly a něco si společně vyrobily.
Ale protože to v současné době nejde, tak vás PROSÍME O VÝROBU VELIKONOČNÍHO PŘÁNÍČKA pro babičku nebo dědečka.
PŘÁNÍČKA JIM PŘEDÁME NAJEDNOU. VYROBENÁ PŘÁNÍČKA MŮŽETE DONÉST DO KRABICE VE STARÉ BUDOVĚ V MŠ SOBOTKA, A TO V PÁTEK 26. 3. 2021 A V PONDĚLÍ 29. 3. 2021 V DOBĚ OD 9 – 13 HODIN.
Všem předem moc děkujeme. Věřte, že jim přáníčka udělají velikou radost 🙂
Zajděte s rodiči nebo prarodiči při vycházce k potůčku, kde rostou vrby, jejichž proutky vám poslouží na výrobu pomlázky a k rychlení.
S pomlázkou upletenou z vrbového proutí se „pomlazovalo“. Pomlázkou se na děvčata z vrbových proutků přenáší zdraví a svěžest.
Pro pozorování doma si také zkuste připravit OSENÍ. Rodiče vám poradí nebo pomohou s přípravou. Můžete použít semínka obilí, trávy, bylinek,..
Když budou mít semínka vše, co potřebují (SVĚTLO, TEPLO VLÁHU), můžete společně pozorovat, jak klíčí, rostou, …
+ ZÁPICHY DO OSENÍ
Než se vám mističky zazelenají, tak si můžete připravit ZÁPICHY – zajíčka, kuřátko, beránka nebo vyfouknutá nabarvená vajíčka.
4.aktivita: VELIKONOČNÍ KOLEDA
Zajíčkova koleda
Josef Kožíšek
Hody, hody, doprovody,
já jsem malý zajíček,
utíkal jsem podle vody,
nesl kopu vajíček.
Potkala mě koroptvička,
chtěla jedno červené,
že mi dá lán jetelíčka
a já řekl: „Ne, ne, ne!“
Na dvorečku za potokem
mám já strýce králíčka,
tomu nosím každým rokem
malovaná vajíčka.
Hody, hody, doprovody,
já jsem malý zajíček,
dojdu-li tam bez nehody,
dám mu kopu vajíček.
Sluníčko nás láká ven, proto jděte na vycházku k dvorku se slepicemi, kohoutem,…
Nebo zajeďte k babičce a dědovi podívat se do králíkárny, do kurníku, do chlívku, ..
Protože zvířátka mají svoji řeč, tak si můžete zazpívat písničku pánů Svěráka a Uhlíře: KRÁVY, KRÁVY, JAK SI VLASTNĚ POVÍDÁTE.
Pro osvěžení paměti si písničku můžete poslechnout také na YouTube:
Můžete si zkusit zazpívat „zvířecí řečí“ jakoukoli písničku. Například na melodii písničky „Skákal pes přes oves“ zpívat: HAF, HAF.
Užívejte si jarního sluníčka, opatrujte se a už se na Vás těšíme.
Vaše paní učitelky.
HRAVÁ ANGLIČTINA
VELIKONOCE JSOU TU ZAS, NA POMLÁZKU UŽ JE ČAS
(29.3. 2021 – 1.4. 2021)
Nechte děti zapřemýšlet, jestli si na něco vzpomenou.
Cíl: Procvičování znalostí dětí.
JÁ JSEM MALÝ KOLEDNÍČEK, TETIČKO,
PŘIŠEL JSEM SI PRO ČERVENÝ VAJÍČKO.
PRO VAJÍČKO ČERVENÝ,
PRO KOLÁČEK BÍLÝ,
JSEM-LI VÁM TETIČKO, KOLEDNÍČEK MILÝ.
Potřebujeme: čtvrtku
nůžky
pastelky, voskovky,…
kousky oranžového a černého papíru (nebo to děti dokreslí, jestli je doma nemáte)
lepidlo
Postup:
6. AKTVITY A ČINNOSTI NA ZAHRÁDCE MŠ:
VELIKONOČNÍ ZAJÍČKOVA CESTA
Ve čtvrtek 1.4. 2021 bude pro rodiče s dětmi otevřena zahrada MŠ od 9–18 hod.
Když budete mít chuť, náladu a cestu kolem (např. cestu na nákup) můžete se na zahrádce MŠ
zastavit a děti mohou plnit pár úkolů. Po splnění úkolů si děti mohou vyzvednout malou odměnu
ve staré budově (naproti přechodu) při vstupu do MŠ na schodech. Prosíme všechny rodiče, aby
dohlédli na to, aby si jejich dítě odneslo opravdu pouze jednu odměnu. Děkujeme.
Snad nám bude přát počasí.
Začátek bude probíhat směrem od jídelny u MŠ, pokračovat bude směrem za MŠ a končit bude u
staré budovy u ŤAPÍKU.
Cíl: Rozvoj hrubé motoriky.
Procvičování počtu 1 – 10.
Pokračujte směrem za MŠ a říkejte dětem, ať se postaví tak, aby:
Cíl: Procvičování pojmů – vedle, před, za, na, do.
Až budou děti stát před domečkem, řekněte dětem, aby Vám pověděly jakoukoliv VELIKONOČNÍ KOLEDU.
Následně děti POBĚŽÍ směrem ke schodům za MŠ.
U SCHODŮ bude čekat děti další aktivita:
Směrem nahoru děti schody vyjdou.
A směrem dolu děti schody seskočí snožmo (opatrně a pomalu).
A opět schody vyjdou a dojdou k opičí dráze.
OPIČÍ DRÁHA (u Ťapíku) – tu si děti mohou projít podle jejich přání.
A nakonec PYRAMIDA – zde Vám děti ZAZPÍVAJÍ jakoukoliv PÍSNIČKU.
JESTLI VAŠE DĚTI ZVLÁDLY VŠECHNY ÚKOLY, MOHOU SI DOJÍT PRO MALOU ODMĚNU DO MŠ.
Moc se těšíme na Vaši účast a věříme, že přijdete s dobrou náladou a budete odcházet s ještě lepší:-).
KRÁSNÉ VELIKONOCE VÁM PŘEJÍ PANÍ UČITELKY.
4. ZÁBAVNÉ POKUSY
Vše, co nás obklopuje, můžeme vnímat prostřednictvím 5 základních smyslů: ZRAK, SLUCH, ČICH, CHUŤ, HMAT.
Smysly jsou jako okénko, kterými se díváte do světa a kterým můžete poznávat okolní svět.
Nejjednodušším způsobem, jak využít všechny vaše smysly, je pečení nebo vaření s maminkou nebo babičkou. Můžete vážit a odměřovat suroviny, míchat těsto, čichat, jak voní a poslouchat, když se peče v troubě. Potom se můžete potěšit okem, jak se vám to pečení povedlo a nakonec vše sníte.
Proto jsem pro vás připravila jednoduchý recept na muffiny, při jejichž výrobě zapojíte všechny vaše smysly.
MUFFINY
Co potřebujeme na těsto?
Postup:
Sypké suroviny (mouku, cukr, prášek do pečiva a nasekanou čokoládu) smícháme dohromady. Potom k tomu přidáme do misky vejce, olej a zakysanou smetanu. Ten, komu víc chutná s kakaem, může si ho tam samozřejmě přidat.
Zamícháme a těsto plníme do vymaštěných papírových košíčků na muffiny nebo na speciální plech (také vymaštěný). Těsto plníme asi do 2/3 a pečeme při 180 °C asi tak 25 – 30 minut. Můžeme navrch ozdobit, protože všichni víme, že jíme i „očima“.
Tak dobré chutnání -:)
Dále si můžete vytisknout 2 pracovní listy, kde je vaším úkolem používat vaše smysly a hotový úkol namalovat.
Pokud nemáte možnost si je vytisknout, alespoň se nechte inspirovat a úkoly splňte bez malování a povídejte si o nich.
6.týden distančního vzdělávání – 6. – 9.4.2021
Téma ,,U ZÁPISU BEZ ZÁPISU“
Cílem tématu je rozvoj v předčtenářských a předmatematických dovednostech, rozvoj zrakového a sluchového vnímání a logického myšlení.
Protože se jedná o aktivity zaměřené na přípravu na vstup do ZŠ, věnujte jim prosím s vašimi dětmi pozornost.
Ahoj děti,
tak už je tu ten VÁŠ zápis (nezápis) do velké školy. Proto se na něj budeme celý týden připravovat.
Kamarádi, kteří mají ještě rok čas, si různé činnosti mohou vyzkoušet společně s námi.
ZAČÍNÁME!
Abeceda
Abeceda, to nic není,
kdo by se jí, děti, bál?
Já vás vezmu do učení :
Á, bé, cé, dé a tak dál.
Z písmenek se složí slovo,
z vět se složí celý svět.
Ten, kdo umí abecedu,
bude všemu rozumět.
čistý , hodný, teplý, veselý, den, rychlý, těžký, kyselý, vysoký, silný, velký, mladý…
– zvedni pravou ruku
– zvedni levou nohu
– zvedni levou ruku
– zakryj si pravé oko…
– paní a …
– sestra a …
– král a …
– strýc a …
slon, koza, medvěd, hrneček, pes…
– malý žlutý kruh
– velký modrý trojúhelník
– nad malý žlutý kruh nakresli červený čtverec
– vedle červeného čtverce nakresli zelený obdélník
Jaké povolání měl Rumcajs, než se stal loupežníkem?
Jak se jmenovaly děti z pohádky Perníková chaloupka?
Z jaké pohádky je tato věta ,, A babičko, proč máš tak velké oči?´´
Jak se budí princezna, která spí už sto let?
Vecernicek – co do rady nepatri
TESTÍK ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ PŘEDŠKOLÁKA. Můžete si společně zkontrolovat, co umíte a zvládáte, a co ještě potřebujete procvičovat.
Tak a jdeme na to …
PŘEDŠKOLÁČKŮV TESTÍK
UMÍM ŘÍCI SVÉ JMÉNO, PŘÍJMENÍ A VĚK
ZNÁM JMÉNA SVÝCH RODIČŮ A VÍM, KDE PRACUJÍ
ZNÁM ADRESU SVÉHO BYDLIŠTĚ
UMÍM POZDRAVIT, PODĚKOVAT, POPROSIT A ROZLOUČIT SE
POZNÁM ČTVEREC, OBDÉLNÍK, KRUH A TROJÚHELNÍK
VÍM, KDE JE: NAHOŘE, DOLE, VPRAVO, VLEVO
VÍM, KDE JE: UPROSTŘED, PRVNÍ, POSLEDNÍ, ZA, PŘED,…
RÁD A POZORNĚ POSLOUCHÁM, KDYŽ MI NĚKDO ČTE
DOKÁŽU PŘEVYPRÁVĚT JEDNODUCHOU POHÁDKU
UMÍM POČÍTAT ALESPOŇ DO PĚTI
ROZEZNÁM VÍCE x MÉNĚ
POZNÁM NĚJAKÁ PÍSMENA, UMÍM SE PODEPSAT
UMÍM SPRÁVNĚ DRŽET TUŽKU
VYSTŘIHNU OBRÁZEK NŮŽKAMI
ROZEZNÁM ZÁKLADNÍ BARVY
VÍM, CO K SOBĚ PATŘÍ (pán a paní, sestra a bratr,…)
ZNÁM PROTIKLADY (špinavé x čisté)
URČÍM PRVNÍ A POSLEDNÍ SLABIKU VE SLOVĚ
UMÍM VYTLESKAT SLABIKY VE SLOVĚ
UMÍM STÁT NA JEDNÉ NOZE I SE ZAVŘENÝMA OČIMA
UMÍM BĚHAT, SKÁKAT, HÁZET A CHYTAT MÍČ
JSEM SAMOSTATNÝ V OBLÉKÁNÍ, STOLOVÁNÍ A HYGIENĚ
UMÍM SI PO SOBĚ UKLIDIT HRAČKY NA MÍSTO, KAM PATŘÍ
Odškrtávejte si, co už zvládáte a umíte. Zdraví Vás paní učitelky 😊
AŤ SE DAŘÍ!!!
5.ZÁBAVNÉ POKUSY
Dobrý den malí badatelé,
dnes jsem pro vás připravila další dva pozorovací úkoly:
MŮŽE BÝT ZELÍ ČERVENÉ?
V tomto pokusu si vyzkoušíme, jestli utržený list čínského zelí přijímá červenou vodu ze sklenice.
Potřebujeme: sklenice, vodu, červené potravinářské barvivo (nebo i jinou barvu), listy čínského zelí.
Postup: Do 2 sklenic nalijte vodu, vodu v jedné z nich obarvěte červeným potravinářským barvivem a do každé z nich vložte jeden list. Teď už jenom pozorujte a čekejte…
Uvidíte, že velice brzy se list v červené vodě začne obarvovat. Když vydržíte pozorovat i dále a třeba až do druhého dne, tak uvidíte, jak se list zabarvil dočervena.
Co jsme zjistili?
Obarvením listu zelí do červena jsme dokázali, že listy zelí přijímají vodu ze sklenice.
CO SE SKRÝVÁ V PUPENECH?
V tomto pokusu zjistíme, co se skrývá v pupenech. Když se i v těchto dnech podíváte na stromy, stále jsou na nich jenom pupeny. Stromy si musí ještě počkat na větší teplo. Ale my si můžeme pomoci tím, že si větvičky přineseme domů… Já jsem uřízla VĚTVIČKY TŘEŠNĚ.
Co potřebujeme?
Co jsou pupeny stromů?
Jsou to vlastně takové malé oříšky, ze kterých se po několika dnech vyloupnou listy nebo květy, kterými se strom ošatí jako Popelka. Každý pupen má ochranné šupinky, pod kterými je právě květ nebo list schovaný.
Přeji Vám hodně trpělivosti při pozorování. Hanka
1.KARANTÉNA
PONDĚLÍ 23.11.2020
Vážení rodiče, udělejte si chvilku ( cca 15 min.) PRO DĚTI a povídejte si o ADVENTU=předvánoční doba.
CO JE TO ADVENT? Čas příprav na Vánoce.
Zeptejte se dětí, zda si vzpomenou na nějaké TRADICE či ZVYKY , které patří k době adventní.
–výroba adventního věnce ( 4 svíčky=4 adventní neděle – železná, bronzová, stříbrná, zlatá – předchází ŠTĚDRÉMU DNI)
– zapalování svíček na adventním věnci
-vánoční výzdoba
-adventní kalendář
-pečení cukroví
-zpívání vánočních koled
V mnoha městech a obcích se počátkem adventu rozsvěcují velké vánoční stromy. Při tom se koná i malá slavnost s hudbou a zpívání koled.
-zahajují se vánoční trhy
-koupě kapra
-štědrovečerní večeře
-rozbalování dárků
-chodí SVATÁ BARBORA
-chodí MIKULÁŠ, ČERT, ANDĚL
jistě společně vymyslíte další:-)
NAUČTE SE KRÁTKOU BÁSNIČKU
Mikuláš dnes večer chodí,
také čerta s sebou vodí.
Hodným dětem dárky dá,
zlobivé čert vyšlehá.
Procvičujte během celého týdne.
ÚTERÝ 24.11.2020
PROCVIČOVÁNÍ BÁSNIČKY O MIKULÁŠOVI (kdykoliv během dne)
VYTLESKÁVÁNÍ SLABIK(SLOV) – čert – čertík – čertíček – čertice
Mikuláš – Mikulášek
anděl – andílek – andělíček
POZNEJ PRVNÍ HLÁSKU VE SLOVĚ (písmeno)
řekněte dětem slova ČERT, MIKULÁŠ, ANDĚL a nechte je přemýšlet, na jakou hlásku slovo začíná
vymyslete dětem další slova (vidle, nadílka, rohy,…)
OBMĚNA: řekněte dětem libovolnou hlásku (písmeno) a nechte děti vymýšlet slova na danou hlásku, např. Č – čert, čokoláda, čočka, čáp,…
M – Mikuláš, marmeláda, maminka,… A – anděl, auto, ananas,… Další hlásky necháme na Vás. Pokuste se dětem nabídnout více hlásek.
PRACOVNÍ LIST
Hlásky M a N . Nemusíte tisknout, stačí udělat slovně.
KDO SE SCHOVÁVÁ POD MASKOU? Ukaž prstem „cestičku“. Opět nemusíte tisknout.
Krásnou spolupráci s dětmi.
STŘEDA 25.11.2020
Dnes nás čekají činnosti „kulinářské“…co dům dá:-). Věříme, že si poradíte. Jako inspiraci nabízíme činnosti výtvarné a pracovní.
1.VÝROBA ANDĚLA, ČERTA NEBO MIKULÁŠE
Pomůcky: barevný papír- pokud nemáte, děti si vybarví- pastelkou, voskovkou, vodovými barvami…, nůžky, lepidlo, pastelky, fixy
např. vousy u Mikuláše mohou být z vaty
Fantazii se meze nekladou:-)
2.VÝROBA ČERTOVSKÉHO ŘETĚZU
Pomůcky: bílý nebo barevný papír, lepidlo, nůžky
Postup: *naměřte dětem tenké proužky (1,5 cm, 2 cm,..) a zakreslete
* při stříhání nechte děti pracovat samostatně
* rozstříhané proužky papíru děti k sobě slepí
* postupným přidáváním proužků vzniká řetěz
Některé děti stále neumí stříhat! Je tedy vhodné stříhání „procvičovat“.
Jestliže se dětem nebude práce dařit, buďte jim oporou a poraďte.
Dbejte na správnou techniku stříhání a držení nůžek!
Dbejte na bezpečnost dětí!
Dbejte na to, aby děti stříhaly po čáře!
Dejte pozor na to, aby PRAVÁK měl nůžky pro praváky. LEVÁK pro leváky.
Nestřídat ruce při stříhání!
Děti by si měly po sobě vždy uklidit!
3.NABÍDNĚTE DĚTEM STŘÍHÁNÍ RŮZNÝCH OBRÁZKŮ, které doma najdete-časopisy, noviny, vlastoručně nakreslené,…zkuste i něco těžšího
4. PROCVIČOVÁNÍ BÁSNIČKY „MIKULÁŠ“
Nemusíte dělat vše, stačí si vybrat pouze jeden výrobek. Samozřejmě, že pokud budete mít chuť, čas a věci k výrobě, budeme rády za více prací.
PŘÍJEMNÉ TVOŘENÍ!
Nabídka omalovánek na celý týden:
ČTVRTEK 26.11.2020
1.PROCVIČOVÁNÍ BÁSNIČKY „MIKULÁŠ“ – znáte již z pondělí a dnes přidáme novou krátkou básničku „ČERT“.
S ČERTY NEJSOU ŽÁDNÝ ŠPÁSY,
KDO MÁ ROZUM – POZOR DÁ SI.
KAŽDÝ KDO SE CHOVÁ VZTEKLE,
BUDE SE PAK SMAŽIT V PEKLE.
2.HLAVNÍ ČINNOSTÍ BUDE ČTENÍ TEXTU- POHÁDKY. Následující den Vás bude čekat VYPRAVOVÁNÍ.
Je to důležité pro předčtenářskou gramotnost!
*CÍL : rozvoj soustředěnosti a pozornosti (při čtení textu)
: rozvoj slovní zásoby (vypravování a poznávání nových slov)
:procvičování paměti (vybavit si čtený text, procvičování krátkých básniček)
A) inspirace textu „CO VÍME O MIKULÁŠOVI“ (něco, co možná nevíte:-))
Rodiče, text nejdříve přečtěte a poté ho dětem převyprávějte svými slovy tak, aby mu děti rozuměly. Vysvětlete dětem slova – např. bída, chudý, sirotek,…
B) přečtěte si text “ CO VÍME O ČERTOVI“
3.KRESLENÍ
CÍL: rozvoj jemné motoriky
Nakreslete čerta, anděla nebo Mikuláše
DBEJTE NA : správné držení tužky
: aby činnost byla dokončena
: aby byla zaplněna celá plocha papíru
*inspirací mohou být omalovánky viz.výše
4.ČTENÍ POHÁDKY
Přečtěte dětem jakoukoliv známou klasickou pohádku (O Smolíčkovi, O Červené Karkulce, O Budulínkovi, Perníková chaloupka,…). Výběr pohádky je pouze na Vás.
Pohádku přečtěte dětem v době, kdy budou plně soustředěné a naslouchat Vám. Zítra bude na Vaší pohádku navazovat další aktivita – VYPRAVOVÁNÍ POHÁDKY (budou vypravovat děti). Záměrně zítra – zda si děti dokáží vybavit text a převyprávět ho.
Ať se práce daří:-)
PÁTEK 27.11.2020
1.NAJDĚTE SI CHVILKU S DĚTMI A ZACVIČTE SI S ŘÍKANKOU
Anděl seděl na obláčku ( dřep, pohupy v kolenou)
čáry máry čaroval ( rukama čarujeme)
vyčaroval Mikuláše (stoj, ruce spojené nad hlavou – jako Mikulášova čepice)
moc se z toho radoval.
Pozor na to, milé děti ( hrozit prstem)
čarování není žert ( obě ruce ukazují ne)
něco se mu nepovedlo ( pokrčit rameny)
a tak přibyl ještě čert ( děti prsty ukazují rohy).
2. PROCVIČUJTE BÁSNIČKY „MIKULÁŠ“ A „ČERT“
3. DŮLEŽITÉ PRO PŘEDČTENÁŘSKOU GRAMOTNOST
Včera jste četli s dětmi nějakou známou pohádku a děti jistě vzorně poslouchaly.
CÍL: rozvoj řečových schopností
: rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
: rozvoj soustředěnosti a pozornosti
A) zeptejte se dětí, jakou pohádku jste včera spolu četli
B) nechte děti, ať Vám pohádku převypráví
LEHČÍ VARIANTA:
Nechte děti převyprávět pohádku. Pokud si neví rady, pomozte jim tím, že jim budete klást různé otázky. Např. pohádka : „O Smolíčkovi“ – otázky: S kým bydlel Smolíček? Kam odcházel jelen? Kdo zaklepal na dveře? Co jeskyňky volaly za dveřmi? Apod.
TĚŽŠÍ VARIANTA:
Děti dokáží převyprávět text pohádky bez pomoci. Můžou vypravovat i za pomoci obrázků z pohádky.
INSPIRACE:
4.DNES I O VÍKENDU SI NAJDĚTE CHVILKU A PŘEČTĚTE SI DALŠÍ POHÁDKU
5. PRACOVNÍ LIST – MIKULÁŠ
Vpravo nahoře najdete básničku, kterou se můžete naučit.
Rodičům, kteří nemají možnost tisknout, nabízíme pracovní list ZVONEČEK – můžete dětem překreslit a HLEDEJ RÝMY
Přejeme příjemně strávený čas s Vašimi dětmi.
PONDĚLÍ 30.11.2020
Najděte si chvilku a vypravujte dětem, jak se narodil JEŽÍŠEK.
1.PŘÍBĚH O JEŽÍŠKOVI
Ježíšek se narodil ve městě Betlémě, daleko, daleko od nás. Až v zemi, kde po celý rok svítí sluníčko. Jeho maminkou byla Marie a pěstounem Josef ( byl to člověk, který se o něho staral). Otec je Bůh, proto SYN BOŽÍ= v některých koledách. Při dlouhých cestách se Marii narodil Ježíšek, kterého ovinula plenkami a místo do kolébky jej uložila VE CHLÉVĚ DO JESLÍ.
a) zeptejte se dětí, která zvířátka bydlí ve chlévě
b) vysvětlete dětem pojem jesle
Najednou se na nebi objevila hvězda, které se říká KOMETA a lidem se zjevil ANDĚL a pravil:
ZVĚSTUJI VÁM VELIKOU RADOST. DNES SE VÁM NARODIL SPASITEL A JMENUJE SE JEŽÍŠ KRISTUS. Poznáte ho podle toho, že je ovinutý v plenkách a leží v jesličkách.
A tak se mezi lidmi šířila novina (nová zpráva), že se narodil Ježíšek a vznikla vánoční koleda:
Lidé se rozhodli, že se půjdou na Ježíška podívat.
3. PŮJDEM SPOLU DO BETLÉMA
Když dorazili do města Betléma, někteří lidé přinesli Ježíškovi dary, které si mohli dovolit – někdo dvě kožičky=kůže, jiný zas trošku mlíčka, další beránka,…a ti nejchudší (nuzní) lidé mu přišli zazpívat.
4. JAK JSI KRÁSNÉ NEVIŇÁTKO
5. PÁSLI OVCE VALAŠI
6. ŠTĚDRÝ VEČER NASTAL,…
Dozvěděli se to dokonce i TŘI KRÁLOVÉ z dalekých zemí. A protože bydleli hodně, hodně daleko- trvalo jim několik dní, než dorazili k Ježíškovi (proto až 6. ledna). Každý z králů, přinesl dar.
První ZLATO. Druhý KADIDLO – kamínky, které se zapálí a čoudí, např. v kostele. Třetí MYRHU – mastičku.
7. TŘI KRÁLOVÉ
2. DOPIS PRO JEŽÍŠKA
Řekněte dětem, ať nakreslí dárky, které si přejí pod stromeček.
Dbejte na správné držení tužky, správné sezení, dostatek světla,…
3. VÁNOČNÍ KOLEDA
Připomeňte si s dětmi 1 vánoční koledu.
4.PROCVIČOVÁNÍ BÁSNIČEK
Básničky MIKULÁŠ a ČERT.
ÚTERÝ 1.12.2020
1.Procvičujte s dětmi básničku „Mikuláš“, „Čert“
2. Zazpívejte si vánoční koledu NESEM VÁM NOVINY a naučte se novou koledu NARODIL SE KRISTUS PÁN
3.PRACOVNÍ A VÝTVARNÁ ČINNOST: MOJE PŘÁNÍ
a) děti si nakreslí 1 dárek, který si přejí nejvíce
b) STŘÍHÁNÍ – předkreslete mašličku a děti ji vystřihnou
4. PRACOVNÍ LISTY
-najdi 7 rozdílů
-prstem obtáhni andílkovu cestu vzduchem
-Mikuláš – najdi detaily
Pěkný den.
STŘEDA 2.12.2020
1. PROCVIČUJEME BÁSNIČKY „ČERT“ A „MIKULÁŠ“
2.PŘIPOMEŇTE SI S DĚTMI PŘÍBĚH O JEŽÍŠKOVI.
ZEPTEJTE SE DĚTÍ:
Jak se jmenovalo město, kde se narodil Ježíšek? BETLÉM
Jak se jmenovala maminka Ježíška? MARIE
Kde se Ježíšek narodil? VE CHLÉVĚ
Jak se říká hvězdě, kterou viděli lidé při narození Ježíška? KOMETA
Kdo je KRISTUS PÁN? JEŽÍŠEK
Cíl: vybavit si text – příběh o Ježíškovi
3. PROCVIČUJTE VÁNOČNÍ KOLEDY
NESEM VÁM NOVINY
NARODIL SE KRISTUS PÁN
4.ZAZPÍVEJTE SI NOVOU VÁNOČNÍ KOLEDU – PŮJDEM SPOLU DO BETLÉMA
5. PRACOVNÍ LIST – ANDĚL, ČERT – dokresli druhou polovinu
Ať se práce daří:-)
ČTVRTEK 3.12.2020
1. ZAZPÍVEJTE SI S DĚTMI VÁNOČNÍ KOLEDU PŮJDEM SPOLU DO BETLÉMA
2. INSPIRACE NA VÝROBU BETLÉMU – pracovní a výtvarná činnost
3. PRACOVNÍ LIST
Krásný den:-)
PÁTEK 4.12.2020
1. ZAZPÍVEJTE SI S DĚTMI JAKOUKOLIV VÁNOČNÍ KOLEDU. Nacvičujte k vánočnímu stromečku.
2. PROCVIČUJTE BÁSNIČKY
3. PRACOVNÍ LIST K PROCVIČENÍ PRAVOLEVÉ ORIENTACE
4. PŘEČTĚTE DĚTEM POHÁDKU PŘED SPANÍM. Dítě vám poté může pohádku převyprávět.
2.KARANTÉNA
PONDĚLÍ 14.12.2020
1.Naučte děti novou básničku.
VÁNOČNÍ STROMEČEK ZAVONĚL V POKOJI,
MAMINKA U STOLU JABLÍČKO ROZKROJÍ.
A KDYŽ HO ROZKROJÍ, UVIDÍ HVĚZDIČKU,
CO BYLA SCHOVANÁ V ČERVENÉM JABLÍČKU.
*procvičení a posílení paměti a pozornosti
*zdokonalování výslovnosti, rozvoj řeči
2. Pracovní list.
*rozvoj předmatematických představ, myšlení, postřeh
Pokud nemáte možnost pracovní listy vytisknout, stačí jednoduše překreslit.
3. Labyrint.
*rozvoj logického myšlení, pozornosti
4. Procvičování VÁNOČNÍCH KOLED.
Půjdem spolu do Betléma, Pásli ovce valaši, …
5. Pohádka.
Společně s dětmi vyberte pohádku. Přečtěte.
Nyní si s pohádkou pohrajte – z pohádky se stane tzv. POPLETENÁ POHÁDKA. Dítě by mělo zareagovat na „popletenou část“ a opravit Vás.
Např. O ČERVENÉ KARKULCE – „…a ze křoví vykoukl pes…“ dítě by mělo opravit – VLK
*rozvoj pozornosti, soustředěnosti, paměti
ÚTERÝ 15. PROSINCE 2020
1.Opakování básničky.
Společně s maminkou nebo tatínkem si také rozřízněte jablíčko a připomeňte si, co znamená hvězdička. Objevila se Vám také hvězdička?
2. Pracovní listy.
Pokud nelze vytisknout, jednoduše dětem překreslete. U notiček stačí, když dítě ukáže prstem na obrazovce pc, notebooku,…
*procvičujeme správný úchop tužky, pastelky, grafomotoriku
*orientace na ploše, postřeh
*zrakové vnímání
3.Opakování koled.
Vyberte si jednu nebo i více koled a doprovoďte se na nějaký „hudební nástroj“. Můžete si vyrobit např. „rachtátko“ – do krabičky nasypat rýži, do jiné čočku,…každé bude znít trochu jinak. Nebo stačí 2 vařečky /jako dřívka/, ořechy,…
STŘEDA 16. PROSINCE 2020
PAMĚŤ
Dá se procvičovat a posilovat na básních, říkadlech, písničkách, hádankách a rébusech či s pomocí např. pexesa a her. NELITUJTE SVÉHO VOLNÉHO ČASU A HRAJTE S DĚTMI I SPOLEČENSKÉ HRY. Procvičí si jimi počítání, barvy, paměť, postřeh i znalosti. Naučí se vyhrávat, ale i prohrávat. Také se učí přiměřeně reagovat.
1.Procvičování básničky VÁNOČNÍ STROMEČEK.
*procvičování paměti
2. Zahrajte si s dětmi pexeso.
*procvičování paměti, pozornosti, postřehu
3. Básnička s pohybem – DOPIS PRO JEŽÍŠKA
4. Pracovní list KAPR.
Domaluj kaprovi šupiny a ploutve.
Připomínáme – pokud někomu nejde vytisknout nebo nemá možnost – stačí, když dětem pracovní listy překreslíte na papír.
*grafomotorika, správné držení tužky!
5. Pracovní list – NOČNÍ OBLOHA.
6. Pracovní a výtvarná činnost.
a) Překreslete dětem kapříka na papír nebo čtvrtku. Dítě vystřihne.
*rozvoj jemné motoriky
Dbejte na správnou techniku stříhání:
*správné držení nůžek
*úklid pracovní plochy
*bezpečnost při práci
b) Děti kapra domalují vodovými barvami, temperovými barvami nebo dokreslí pastelkami. Popř. můžete šupiny lepit z krepového papíru, z natrhaného barevného nebo vánočního papíru, lepit těstoviny /kolínka/,…FANTAZII SE MEZE NEKLADOU:-).
ČTVRTEK 17.12.2020
PŘÍPRAVA NA PSANÍ, SEZNÁMENÍ S PÍSMENY = PŘEDČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST
Příležitostně dětem předčítejte nápisy, názvy pohádek, prohlížejte si knížky a dětské časopisy. Někdo již v předškolním věku může znát abecedu, vizuálně jednotlivá písmena rozpoznávat nebo pojmenovávat. Děti kolem 5. a 6. roku jeví zájem o tuto činnost většinou samy.
1.Pracovní list – vyhledávání písmenek – VÁNOČNÍ PÍSMENKOVÁNÍ.
2. Procvičujte básničku VÁNOČNÍ STROMEČEK.
*procvičování paměti
3. Pracovní list – procvičování počítání – PERNÍČKY.
*procvičování počtu 1-4, předmatematická gramotnost
*snažit se zapsat správně číslici
4. Pracovní list – LABYRINT SVATÁ LUCIE
-pomoz Lucii najít správnou cestu k chaloupce
*rozvoj logického myšlení
5. ČETBA POHÁDKY
Při četbě pohádky /např. Červená Karkulka/ si s dítětem domluvte slovo, na které bude reagovat. Rodič začne číst pohádku a např. po přečtení sousloví ČERVENÁ KARKULKA by mělo začít dítě např. kývat hlavou, po přečtení slova VLK např. mávat, LES – výskok,…Nejdříve zvolte 1, maximálně 2 slova. Uvidíte, jak bude dítě reagovat. Můžete samozřejmě slova přidávat, nejvíce však 4.. Dle schopností dítěte.
*reakce na daný signál
*vést děti k pozornému poslechu, soustředit se
Přejeme příjemnou zábavu při plnění úkolů:-).
PÁTEK 18.12.2020
1.Básnička s pohybem – „VÁNOČNÍ STROMEČEK“
2. Připomeňte si s dětmi PŘÍBĚH O JEŽÍŠKOVI
*posilování, procvičování paměti
3. Pracovní list VÁNOČNÍ PŘÍBĚH
– vybarvi a pojmenuj všechny postavy, které můžeš v Betlémě najít
4. Pracovní list VÁNOČNÍ STROMEČEK
-dokresli na vánoční stromeček ozdoby
*dbejte na správné držení pastelky
*rozvoj jemné motoriky
5. Pracovní list NÁVŠTĚVA KOSTELA
– najdi 10 rozdílů na obrázcích
6. Pracovní list ŠTĚDRÝ DEN
– zaměřeno na vytleskávání slov
*dbejte na správnost tlesknutí, popř. dítě opravte
*důležité pro předčtenářskou gramotnost
7. Zazpívejte si s dětmi během dne VÁNOČNÍ KOLEDY:
NESEM VÁM NOVINY
NARODIL SE KRISTUS PÁN
PŮJDEM SPOLU DO BETLÉMA
JAK JSI KRÁSNÉ NEVIŇÁTKO
PÁSLI OVCE VALAŠI
KRÁSNÉ PROŽITÍ SVÁTKŮ VÁNOČNÍCH A HODNĚ ZDRAVÍ DO NOVÉHO ROKU 2021!
JARO 2020
ČTVRTEK 7.5.2020
17.ÚKOL – konečně by se na nás mělo usmívat sluníčko. Až půjdete na procházku nebo na zahradu, nezapomeňte, že v neděli je DEN MATEK. V přírodě je tolik krásných přírodnin, ze kterých lze vytvořit pro maminku překvapení. Nasbírejte kamínky, větvičky, různé druhy trav a můžete začít tvořit. Motivaci najdete níže:-)
STŘEDA 6.5.2020
16.ÚKOL – jak jste si včera zacvičily? Protáhly jste všechny části těla? Víte, jak se jmenují? Popros třeba maminku ať kontroluje, zda správně ukazuješ a pojmenováváš:
Kolik máš očí, prstů na jedné ruce, uší, nohou…? Kolik nohou, nosů, úst,… celkem mají 2 děti? Apod…
ÚTERÝ 5.5.2020
15.ÚKOL – dnes si protáhneme těla:-) Zkuste si zacvičit podle obrázků. Zapojte rodiče nebo sourozence. Kolik cviků je „zvířátkových“? Který se ti nejvíce líbil? Vyber jedno zvířátko a nakresli si ho. Obrázek ulož do desek. Můžete společně vymýšlet i jiné cviky a pojmenovat si je, Přejeme kopec srandy 😆 !
PONDĚLÍ 4.5.2020
14.ÚKOL – dnešní den má být opět upršený. Pojďte si s maminkou nebo tatínkem připomenout jednu známou pohádku. Uhodneš která to je? Zkus ji podle obrázku „převyprávět“.
Úkol:
Vzpomeneš si, které postavy se v pohádce objevily? Co měla Červená Karkulka na sobě?Kolik věcí nesla v košíčku? Koho potkala v lese? Atd…
ČTVRTEK 30.4.2020
13.ÚKOL – dnes je poslední dubnový den. Víš, co je v tento den zvykem? Zeptej se někoho z rodiny, co je tzv. „PÁLENÍ ČARODĚJNIC“ a popovídejte si o tom. Možná, že sis i něco vyrobil/a z naší rubriky „vyrábění“ nebo jsi vypracoval/a pracovní list.
Víš jaký měsíc začne zítra?
Užij si sváteční den, sobotu i neděli:-) V pondělí se opět můžeš těšit na nějaký úkol!
Kdo se nechce nudit, může zkusit tento „poznávací“ úkol:
STŘEDA 29.4.2020
12.ÚKOL – na dnešní den nám meteorologové předpovídají déšť. Proto bude spousta času na zábavu s rodiči nebo sourozencem. Znáš tzv. Kimovku (Kimova hra)? Určitě ji znáš ze školky. Jen nevíš, že se takto jmenuje:-)
Postup: na stůl položte různé předměty – klíče, gumu, pero, kostičku,…a nechte dítěti chvíli na to, aby si vše prohlédlo. Pak předměty zakryjte a dítě by Vám mělo vyjmenovat všechno, co si zapamatovalo.
Začněte s pár předměty a postupně přidávejte, ubírejte, obměňujte…
Můžete společně počítat předměty, slovně popisovat, určovat barvy, ptát se: kde byla tužka? vedle gumy, nad gumou, pod gumou??? atd.
Přejeme hodně zábavy!!!
ÚTERÝ 28.4.2020
11.ÚKOL – a máme tu další poznávací úkol. Tak schválně…kdo pozná všechna zvířátka? Víte o nich něco? Čím se např.živí? Co pokrývá jejich tělo? Žijí na souši /ve vodě? Co mají ráda? Máš nějaké zvířátko doma? Jak o něj pečuješ?
PONDĚLÍ 27.4.2020
10.ÚKOL – jak se Ti vydařil předchozí úkol? Co vše jsi zažil o víkendu? Co krásného jsi viděl? Chvilku zapřemýšlej. Vezmi si papír a pastelky a nakresli to, co se Ti zdálo úplně nejlepší:-) Až budeš mít hotovo, zkus někomu dospělému popsat, co je na obrázku. Hotový obrázek vlož do desek.
PÁTEK 24.4.2020
9.ÚKOL – a je tu poslední úkol tohoto týdne:-) Nakresli si na papír věci z tabulky. Až půjdeš na procházku, vezmi si papír s tužkou sebou a dobrodružství může začít! Můžete si zasoutěžit s maminkou, tatínkem, bráškou,…kdo první spatří věc z obrázku, kdo jich najde více, poznávejte barvy atd. K plnění úkolu máš celý víkend:-).
ČTVRTEK 23.4.2020
8.ÚKOL – Jak se Vám vedlo při plnění včerejšího úkolu? Poznaly jste nějaké místečko? Určitě ano!
Dnes budeš potřebovat nůžky, časopis ,“leták“ nebo starý kalendář. Vystřihni, co se Ti líbí. Můžeš si s někým zahrát na „obchod“ a prodávat. Procvič si barvy, můžeš obrázky spočítat, roztřídit dle velikosti,… Rodiče zkontrolují, zda držíš správně nůžky. Dbej na bezpečnost! Připomeň si, že pokud stříháš, měl bys sedět. Ukliď si po sobě 😉 .
STŘEDA 22.4.2020
7.ÚKOL – dnes tu máme poznávací úkol. Jestlipak víte, kde se tato místa nachází? Pokud poznáte, zavzpomínejte, zda jste toto místo již navštívily s rodiči a popovídejte si o něm. Můžete si také připomenout, co jste na výletě zažily, objevily a co nového jste se naučily 🙂 .
ÚTERÝ 21.4.2020
6. ÚKOL – dnešní práce se jistě bude líbit všem kuchařům a kuchařkám:-) Pomoc mamince, tatínkovi, babičce nebo dědečkovi s přípravou oběda. Buď nápomocný/á a přichystej např.lžíci, vidličku, nůž, misku, vařečku, hrnec…Podej mouku, vajíčko, bramboru apod. Starší děti se mohou zapojit více (oloupat bramboru, míchat,…) – je na Vás, rodičové, co dětem „svěříte“ za úkon. Dávejte pozor na bezpečnost. Připomeňte si, že před každým jídlem si řádně myjeme ruce mýdlem a dodržujeme pravidla správného stolování. Dobrou chuť 😀 .
PONDĚLÍ 20.4.2020
5.ÚKOL – Nový týden je tu a s ním přichází nové úkoly! A začneme tréninkem paměti, pozornosti,…
Zahraj si s rodiči, prarodiči nebo sourozencem hru.Výběr je na tobě. Tady máš několik tipů: pexeso, domino, mikádo, Člověče nezlob se, Dobble, kvarteto, Černý Petr, sluchové pexeso,…
PÁTEK 17.4.2020
4.ÚKOL – dnes se zaměříme na předmatematické představy. Připravte si různě velké předměty – např. kostky, autíčka, panenky, mističky, korálky, jablíčka, bonbóny…a zkoušejte:
* seřadit předměty podle velikosti
* trénovat pojmy malý, menší, nejmenší, velký, větší, největší
* hodně, málo, více, méně
*první, poslední
*předškoláci – uber, přidej, rozděl Např. Když přidáš ke 3 korálkům ještě 2, kolik jich bude celkem?*** Máš 5 kousků čokolády a 2 sníš, kolik ti jich zbude?*** Na stole je 6 pastelek a 2 jsou zlomené. Kolik pastelek může kreslit?***Ty a tvůj kamarád máte dohromady 4 bonbony. Rozděl je napůl, pro každého stejně.***
Přejeme krásný víkend!
ČTVRTEK 16.4.2020
3.ÚKOL – dnes si společně s rodiči zopakujte:
*dny v týdnu – kolik jich je, které dny chodíme do školky, jaký den následuje např.po středě,…
*roční období – pokus se říci, co je typické pro jednotlivá období
*předškoláci určitě hravě zvládnou i měsíce🙂 – zkus společně s rodiči přiřadit měsíc k ročnímu období, popř. si popovídejte o tom, ve kterém měsíci slavíš narozeniny či svátek
STŘEDA 15.4.2020
2.ÚKOL – nakresli dvě koťátka – jedno do pravé části papíru, druhé do levé části papíru. Aby jim nebylo smutno, domaluj jim několik různě barevných klubíček rozmanitých velikostí. Než začneš pracovat, procvič si ruku, uvolni zápěstí, ve vzduchu si zakruž rukama, procvič prsty. Nezapomeň na správný úchop pastelky! Potom někomu z dospělých ukaž, které klubíčko je největší,menší, nejmenší, jaké mají barvy, které koťátko je menší, kolik má uší,… Hotový obrázek ulož do desek:-)
ÚTERÝ 14.4.2020
1. ÚKOL PRO TEBE – namaluj domácí zvířátko a jeho mláďátko. Nad zvířátka dokresli sluníčko, vedle zvířátek 2 kytičky. Popros rodiče, ať zkontrolují, zda držíš správně pastelku. Potom si spolu zopakujte barvy, spočítejte kvítky kytičkám,…A na závěr popros maminku, ať připraví desky (nebo si je můžeš vyrobit), do kterých si budeš dávat hotové úkoly.
A zítra se už můžeš těšit na další 🙂 .
POKUSY
Dobrý den malí i velcí cestovatelé,
dnes budeme opět cestovat, a to na zříceninu hradu Trosky. Vždyť Trosky jsou nejznámější dominantou Českého ráje. Z obou čedičových věží se každému návštěvníkovi naskytne nádherný pohled do krajiny Českého ráje.
Příběh z hradu Trosky: PANNA A BABA
Pověst vypravuje o dvou ženách – babičce a vnučce, které za vlády pánů z Bergova společně obývaly Trosky. I když bychom si mohli myslet, že se měly rády, když byly příbuzné, tak opak byl pravdou.
Babička s vnučkou se nenáviděly a neustále se hádaly. Proto se babička zabydlela v západní věži a vnučka ve východní. Jakmile jedna druhou zahlédly v okně, vyčítaly jedna druhé všechno možné, křičely na sebe, nadávaly si. A to nejenom ve dne, ale i v noci, až si museli kolemjdoucí zacpávat uši a utíkali odsud, co jim nohy stačily…
Čas utíkal jako voda a z původního hradu se stala zřícenina. Pokud se nad Troskami objeví bouřka a krajinu křižují hromy a blesky, je prý stále slyšet z obou věží pláč a křik… Lidé nazvali východní – vyšší věž „Pannou“ a tu západní – nižší zase „Babou“.
Příště se můžete těšit na vesmírný úkol. Hanka
Dobrý den, malí i velcí cestovatelé,
dnešní Zábavné úkoly jsou TURISTICKÉ. V minulém jsme pověstí o údolí Plakánek doputovali až na hrad Kost, o kterém si nyní převyprávíme další POVĚST.
HRAD TVRDÝ JAKO KOST
Za husitských válek prý byl hrad Kost obléhán vojskem Jana Žižky. Tento slavný hejtman hrad marně dokonce několikrát dobýval. Proto se rozhodl, že se pokusí hradní posádku vyhladovět a tím ji donutí, že se vzdají bez boje. A tak se vojsko rozložilo kolem hradu na několik týdnů, ani myš by dovnitř neproklouzla. Vojáci čekali, až obránci hradu nebudou mít co jíst a vzdají se. A na hradě už opravdu začalo být zle. I když s jídlem a pitím šetřili, jak mohli, tak nakonec posádce zbyla už jen vepřová hlava a soudek vína. Na poslední chvíli jeden ze zbrojnošů na hradě dostal výborný nápad – že uspořádají hostinu, při které budou hlasitě cinkat příbory, rachotit s nádobím, nahlas zpívat a veselit se…
A udělali dobře. Veselá nálada obránců hradu byla dobře slyšet v táboře obléhatelů. Ti začali reptat, protože už byli dlouhým obléháním unaveni. Vše se dovršilo tím, když z hradeb shodili pečenou kančí hlavu a soudek vína. Obléhatelům namluvili, že mají jídla a pití ještě na dlouhé měsíce, tak ať se s nimi také radují a dobře najedí.
A tak druhý den Žižka zavelel k ústupu. Prý měl pronést slova, že hrad je tvrdý jako kost a že kost patří psovi.
Od té doby se tento hrad nazývá KOST a jeho majitel přijal do svého erbu kančí hlavu.
Ale všechno je to jenom pověst, i když moc hezká. Jan Žižka prý ve skutečnosti u Kosti nikdy nebyl. Ale i tak někdo v údolí Plakánek vytesal do skály Žižkovu hlavu…
Několik zajímavých informací o hradu Kost před vaším výletem:
Tak šťastnou cestu a hodně zábavy a poučení při společných cestách ….
Příště budeme i nadále cestovat, převyprávíme si pověst o zřícenině hradu Trosky. Vždyť jsou prázdniny…
Hanka
Dobrý den malí i velcí vesmírní badatelé, naše Zábavné pokusy pokračují 21. VESMÍRNÝM ÚKOLEM. Dnes se dozvíte zajímavé informace o SLUNEČNÍ SOUSTAVĚ.
CO JE SLUNEČNÍ SOUSTAVA?
Podívejte se na videa: Sluneční soustava: https://youtu.be/eLs6ZksxJ44
Paxi a komety: https://youtu.be/eLs6ZksxJ44
Malí i velcí badatelé si mohou pustit dvacetiminutové video Štefánikovy hvězdárny: Na výlet do vesmíru: https://youtu.be/vPI6jEJQX6Q
MERKUR
VENUŠE
ZEMĚ
Podívejte se na video: Země a Měsíc: https://youtu.be/U6XCKqG9IQY
Střídání dne a noci a ročních období: https://youtu.be/U6XCKqG9IQY
MARS
Podívejte se na Tajemství Rudé planety: https://youtu.be/d6-AGrJbWWQ
Další 4 planety lze přirovnat k PLYNNÝM OBRŮM
JUPITER
SATURN
URAN
Vědci se domnívají, že DEVÁTÁ PLANETA SLUNEČNÍ SOUSTAVY by existovat měla. Nyní nezbývá, než ji najít. Ale současné dalekohledy zatím nejsou dosti silné.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA
Ta sluneční soustava, kolik planet děti má?
Slunce tvoří pevný střed, obíhá ho planet svět.
Nejblíž k Slunci Merkur je, kolem Slunce rotuje.
První večer objeví se na obloze Večernice.
Večernice Venuše je, to ví každý, kdo dnes tu je.
Největší je Jupiter, mockrát větší nežli Zem.
Země – to je domov náš, jistě i ty rád ji máš.
Mars je rudá planeta, rudě září do světa.
Saturn se svým prstencem, největším je krasavcem.
Ze všech planet nejlehčí Uran se tu otáčí.
Na Neptunu zima je, mráz a led tam panuje.
Tak je všechny spočítáme, osm planet tady máme.
Další 22. úkol je VYSTŘIHOVACÍ A SKLÁDACÍ: vytiskněte si s mamkou nebo taťkou následující stránky s názvy planet. Rozstříhejte si kartičky a skládejte si jejich názvy podle předlohy.
Dobrý den milé děti,
dnešní 18. úkol je PŘÍRODOVĚDNÝ – HMYZÍ. Dnes si budeme povídat o STAVBĚ HMYZÍHO DOMEČKU A JEHO VÝZNAMU PRO PŘÍRODU A LIDSTVO.
Už jsme si vypravovali o významu květů kytiček a stromů pro náš život a pro naši přírodu.
Chceme, aby naše zahrada byla nejenom krásná, ale také užitečná a produktivní. Užitečných druhů hmyzu jsou stovky, ale kvůli úbytku přirozeného prostředí se z naší přírody vytrácejí. A to je velká škoda, protože hmyz se především stará o opylování a hubení škůdců. Proto přináším informace ke stavbě hmyzího domečku. Nebo se mu také říká hotýlek.
Přesně takový domeček si už vyzkoušely naplnit přírodním materiálem děti ze třídy Sluníček a toto je výsledek:
Co potřebujeme ke stavbě hmyzího domečku?
Kam hmyzí hotýlek umístíme?
Kdo se může v hotýlku zabydlet?
Další 19. úkol pro vás: POZNÁVACÍ: Poznejte na následujících fotkách obyvatele hmyzího hotýlku: SLUNÉČKO SEDMITEČNÉ, ŠKVOR, PLOŠTICE, VČELKA SAMOTÁŘKA, ZLATOOČKA, PESTŘENKA?
Poznali jste obyvatele hmyzího hotýlku na fotografiích? Teď si o nich můžete přečíst nebo zhlédnout nějaké zajímavosti:
Berušky :
Včelky samotářky:
Zlatoočky:
https://www.youtube.com/watch?v=lWOhyjozbXI
Proč si hmyz hledá obydlí v hmyzím hotýlku?
Hmyz si v hotýlku hledá úkryt nejenom pro sebe, ale i pro další pokolení. Uvítají každou skulinku a dutinku, kde budou celý rok žít a bezpečně přečkají zimu. Šišky a suché listí osidlují berušky a škvoři, včelky samotářky a zlatoočka zase různé dutinky. Do otvoru nejdříve nanosí potravu – pyl, pak nakladou vajíčka a nakonec otvor zavíčkují. Z vajíček se vylíhnou larvičky, a když dorostou, tak se zakuklí – takto přečkají zimu. A v příštím roce se zase celý generační cyklus opakuje.
Nyní se můžete podívat na zajímavé video: ČT: Kapitolky o havěti
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10214729714-kapitolky-o-haveti/209572230550005-slunecko/
Následující 20. úkol je PRACOVNÍ (s dědou nebo taťkou)
Poproste taťku nebo dědu, aby vám vyrobili hmyzí hotýlek a s mamkou nebo babičkou ho naplňte různým přírodním materiálem, aby se i k vám na zahradu nastěhovaly užitečné druhy hmyzu.
Pro inspiraci nabízím odkaz na video, kde můžete zhlédnout, jak se takový hotýlek vyrábí: https://www.youtube.com/watch?v=reR4CMkj_Pk a také pár fotografií pro inspiraci.
Příští Zábavné pokusy budou VESMÍRNÉ.
Hanka
Dobrý den malí i velcí badatelé,
jak jsem slíbila, přináším vám 17. úkol – VESMÍRNÝ – MĚSÍČNÍ. Budeme pokračovat v povídání o vesmíru – dnes o stálém průvodci naší Země – MĚSÍCI:
Za jak dlouho bychom se dostali na Měsíc?
Jak lidé prozkoumávají Měsíc?
Podívejte se na další videa o malém vesmírném badateli a cestovateli:
Příště se můžete těšit na přírodovědný úkol. Hanka
Dnešní slíbený 16. pokus je přírodovědný – ŽÍŽALÍ.
Jak jistě děti víte, žížala žije v zemi a je velmi důležitá. Protože vytváří svým pohybem v půdě kanálky a tím hlínu provzdušňuje. Také polyká hlínu s potravou (hnijící listí a uhynulí živočichové) a z těla vylučuje výměšky s velkým obsahem humusu – tím hnojí půdu. Většinu svého života stráví pod zemí a vylézají na povrch za deštivého počasí. A jsou potravou pro ptáčky: kosy, drozdy, špačky a pro krtky, hady, žáby, slimáky.
Váš přírodovědný pokus: ŽÍŽALÍ FARMA
připravte si žížaly, hlínu, písek, vodu
Co můžete vypozorovat? Můžete se osobně přesvědčit o důležitosti žížaly v přírodě – jak provzdušňuje a hnojí půdu. Můžete pozorovat, jak se žížaly pohybují, což může být pro vás velmi zábavné.
PROSÍM, VRAŤTE BRZY ŽÍŽALY ZPÁTKY DO PŘÍRODY.
Podívejte se na video na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=PS22hD-H-XA
Příště vás čeká další badatelský úkol, a to vesmírný.
Hanka
Dobrý den milé děti,
už víte novinku, že se už narodilo první čápátko? Za pár dnů se vylíhnou i ostatní. Tak je pečlivě sledujte na: http://capi.itbusiness.cz/.
Dnešní 15. úkol je TURISTICKÝ. Dnes vám chci napsat další pověst z našeho kraje, kde je mnoho krásných míst k vidění. Pokud chcete jít na hrad Kost přes Osek a Střehom, musíte projít jedním ze tří malebných údolí okolo hradu Kost – a to údolím PLAKÁNEK. Tento netradiční název určitě vybízí k vymýšlení pověstí, jak tento název vlastně vznikl. Pověstí o původu názvu údolí Plakánek je několik, jenom se liší v tom, čí nářek a pláč se údolím nesl…
Jak údolí Plakánek dostalo svoje jméno
Údolím Plakánek protéká říčka Klenice a po jeho březích se tyčí do výše pískovcové skály. Tam, kde se dneska nachází malebná vesnička Střehom, stával kdysi dávno uprostřed hlubokých lesů hrad. A tam žil statečný a vážený rytíř, který měl jedinou dceru. Byla krásná a o její kráse se vypravovalo široko daleko. Proto se nemůžeme divit, že si její přízeň chtěli získat šlechtici z okolí.
Ale tato dívka měla ráda chudého mladíka, se kterým se tajně scházela v lese, aby o nich nevěděl její přísný otec. Až jednou náhoda všechno prozradila … Pán hradu odjel na několik dní k příteli. Musel se neplánovaně vrátit domů pro zapomenuté důležité listiny. A nedaleko svého hradu spatřil v lese svou dceru, jak se prochází s neznámým mladíkem… Nastalo boží dopuštění, dcera prosila, plakala, ale nic nepomohlo. Od tohoto dne nechal otec svou dceru střežit – proto se zřejmě tato vesnička jmenuje STŘEHOM.
Už nikdy se dívce a mladíkovi nepodařilo setkat se. Mladík se smutně toulal po lesích, obcházel kolem hradu a marně hledal dívku svého srdce, plakal a plakal… Z jeho slz kolem údolíčka vyrostly skály, ve kterých prý bývá zvláště za letních bouří slyšet nářek a pláč. Proto se toto údolíčko nazývá PLAKÁNEK.
Přeji vám hodně krásných společně strávených chvil s vašimi nejbližšími, ať už doma, na zahradě nebo právě na výletě. Příště se těšte na badatelský úkol. Hanka
9. ZÁBAVNÉ POKUSY
Dobrý den malí i velcí přírodovědci,
dnešní 12. úkol je POZNÁVACÍ. Podívejte se, kde na této stránce najdete květy: jahodníku obecného, smetánky lékařské (pampelišky), jabloně domácí, sedmikrásky chudobky, řepky olejky a hrušně obecné. Pokud jste všechno zvládly, můžeme pokračovat.
Následuje 13. úkol – ČTENÁŘSKÝ
OPYLOVÁNÍ ROSTLIN – NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VČELÍ PRÁCE!
Mnoho z nás si myslí, že nejdůležitější prací včeliček je VÝROBA MEDU. Ale není to pravda. Mají ještě jednu mnohem důležitější práci a tou je OPYLOVÁNÍ ROSTLIN. V přírodě vidíme nejčastěji, jak včeličky poletují z květu na květ a sosáčkem se dobývají dovnitř. Přitom sají sladký nektar (šťávu) z květů a pyl se jim přitom zachytává na těle a na nožičkách. A takto přenášejí pyl z květu na květ a dochází k opylování rostlin.
Aby včelka přiletěla, musí ji květina nějak nalákat. Proto se krásně barevně vystrojí, přidá trochu vůně a uvnitř květu vytvoří maličkou kapičku sladké šťávy, které se říká nektar. A tuto kapičku dostávají včelky od kvítku jako odměnu za opylování květů.
Bez opylování květů by na rostlinách nevyrostla semena a poté bychom si nemohli na podzim utrhnout jablíčko nebo hrušku anebo v červnu třešně a jahody na báječnou bublaninu :-).
Včeličky neopylují jenom ovocné stromy, ale také velké množství ostatních rostlin – od velkých stromů až po malé rostlinky. Jejich zásluhou máme na polích a na zahradách větší úrodu a pro nás všechny i DOSTATEK JÍDLA.
Bez opylování by v přírodě nebylo takové velké množství různorodých rostlin, které mimo jiné pro nás VYTVÁŘEJÍ KYSLÍK.
V přírodě je prostě všechno spojeno se vším.
https://edu.ceskatelevize.cz/stromy-jablon-od-zimy-do-podzimu-5e44192017fa7870610ed40c
https://edu.ceskatelevize.cz/vcely-a-med-5e44192817fa7870610ed4b3
ZAJÍMAVOSTI pro malé i velké:
Víte, že na třešňové květy přilétají včelky ráno, protože v té době obsahují nejvíce nektaru? A že na jabloňové ze stejného důvodu přilétají naopak odpoledne?
Příště na vás čeká TURISTICKÝ ÚKOL. Hanka
8.ZÁBAVNÉ POKUSY
Dobrý den malí i velcí badatelé,
dnešní úkol trochu navazuje na minulý VESMÍRNÝ ÚKOL, kde jsme si povídali o planetě Zemi a její zemské přitažlivosti, která nás drží při zemi. Takže, dnešní 11. úkol je BADATELSKÝ – MAGNETICKÝ.
MAGNET je velmi zvláštní těleso. Má svoji vlastní sílu, díky které přitahuje k sobě železné předměty. Magnet má okolo sebe vlastní magnetické pole se dvěma póly – severní a jižní. A planeta Země je v podstatě také veliký magnet.
POKUS: MAGNETICKÉ AUTÍČKO
Potřebujete: lehčí plastové autíčko nebo traktůrek (raději lehčí – plastové), 2 magnety, oboustranná páska
Vysvětlení: Jak víte, dva magnety se jednou stranou přitahují a druhou stranou odpuzují. Těmto stranám říkáme magnetické póly – severní, jižní. Opačné póly magnetů se přitahují, zatímco dva stejné póly se odpuzují. Této vlastnosti magnetů můžeme využít pro konstrukci zajímavého pohonu autíčka (traktůrku).
Postup: Na autíčko (traktůrek) přilepte oboustrannou páskou magnet a druhým magnetem se přibližujte …
Vysvětlení pokusu: traktůrek se bude před magnetem buďto odtahovat (díky odpudivé síle stejných magnetických pólů) nebo se bude přitahovat (díky přitažlivé síle opačných magnetických pólů).
POKUS: DOKÁŽEŠ VYTÁHNOUT MINCI Z VODY A NENAMOČIT SE ?
Co potřebujete? skleničku (raději slabší se slabším dnem), magnet, minci nebo zavírací špendlík nebo také kancelářskou sponku
Postup: Nejdříve nalijte vodu do sklenice, vhoďte do ní cokoli kovového a snažte se magnetem kovový předmět vytáhnout, aniž byste si namočili ruku. Zkoušejte to tak dlouho, až se vám to povede …
Magnety mají v našem životě velké využití:
Příště se těšte na přírodovědný úkol. Mám ještě jeden soukromý vzkaz pro Ráďu – počkáme na tebe s instalací hmyzího domečku 🙂 Hanka.
Dobrý den malí i velcí průzkumníci vesmíru, jak jsem slíbila, tak i plním. Dnešní – už 8. úkol je VESMÍRNÝ – OPAKOVACÍ. Pro předškoláky je to opakování, menší děti se dozvědí něco nového.
Co už víme o VESMÍRU?
Co už víme o SLUNCI?
Co už víme o SLUNEČNÍ SOUSTAVĚ?
Co už víme o naší planetě ZEMI?
Proč trvá den 24 hodin?
Za jak dlouho oběhne Země kolem Slunce?
Teď si můžete prostřednictvím NÁZORNÉHO POKUSU zopakovat, JAK FUNGUJE STŘÍDÁNÍ DNE A NOCI, předškoláci si určitě vzpomenou na Bořka stavitele:-)
A protože nejsem pravý odborník na toto téma, mám pro Vás 9. úkol – VESMÍRNÝ – ZÁBAVNÝ A POUČNÝ: podívejte se na krásná videa od Evropské vesmírné agentury ESA:
https://www.youtube.com/watch?v=x9MqiQoIzJc
https://www.youtube.com/watch?v=ioCO2Pl7Xt0
Přeji malým i velkým badatelům hodně zábavy a poučení. Hanka
6. ZÁBAVNÉ POKUSY
Dobrý den milé děti,
už jste se mamkou nebo taťkou podívali na čapí hnízdo u Mnichova Hradiště na: capi.itbusiness.cz ? Jestli ještě ne, tak se podívejte a uvidíte tam čapí maminku nebo tatínka, jak sedí na pěti vajíčkách. Zřejmě už to jsou všechna snesená vajíčka a taťka s mamkou se nyní poctivě střídají v zahřívání. Můžeme je občas pozorovat a budeme čekat, až se čápata vylíhnou …. Pokud budete mít štěstí, tak vajíčka uvidíte a můžete je zkusit spočítat.
Jak jsem Vám minule slíbila, mám dnes pro Vás připraven další, a to už 7. úkol: BADATELSKÝ. Tento pokus je úplně jednoduchý, vyzkoušet si jej mohou i malé děti s maminkou nebo tatínkem. Jmenuje se:
SKÁKAVÉ BRUSINKY
Přichystejte si: 3 skleničky, perlivou minerální vodu, jemně perlivou minerální vodu, vodu z kohoutku, brusinky
do každé skleničky dejte jednu vodu (perlivou, jemně perlivou a z kohoutku)
pozorujte, kolik bublinek je na stěnách
do každé skleničky dejte brusinku (nebo rozinku) a pozorujte, co s děje s brusinkami
Ve které láhvi je nejvíce bublinek? Která voda obsahuje nejvíce vzduchu?
INFORMACE PRO RODIČE A PRO DĚTI
Pozorováním zjistíme, že nejvíce bublinek je na brusinkách v perlivé vodě. Nejméně pak v kohoutkové vodě. Bublinky ve vodě jsou vlastně rozpuštěný vzduch, který je při stáčení minerálních vod do lahví kvůli lepší chuti uměle natlačen. Brusinky se ve vodě vznáší díky bublinkám se vzduchem, které ji nadnáší, protože vzduch je lehčí než voda. Díky tomu jsou brusinky „skákavé“.
Proto zkoušejte, pozorujte a povídejte si o všem s maminkou nebo tatínkem.
Těšte se na příští Zábavný pokus, bude vesmírný… Hanka
5. ZÁBAVNÉ POKUSY
Dobrý den milé děti a rodiče,
venku je krásné počasí, sluníčko láká ven a chodíte s rodiči na procházky, jezdíte na kole, hrajete si na zahradě. Další 6. úkol je proto TURISTICKÝ. Až půjdete nebo pojedete na kole do lesoparku pod Humprechtem, dojděte nebo dojeďte cestičkami až ke studánce a vzpomeňte si na pověst O hadí studánce, kterou pozorně poslouchejte. Pověst i omalovánku jsem čerpala z publikace: Dvanáct pověstí Českého ráje.
A víte, jaký je rozdíl mezi pověstí a pohádkou? POHÁDKA – je příběh, jak ho znáte z pohádkových knížek, které Vám čtou maminky, babičky nebo paní učitelky – vystupují zde nadpřirozené i lidské bytosti, zvířata a dobro vítězí nad zlem. POVĚST – je vlastně také pohádka, ale je v ní nějaká historická postava, nějaké určité místo, může to být třeba celé historické území, krajina, strom, balvan a nebo studánka, jak se o ní vypráví právě v této pověsti.
Teď už si pohodlně sedněte a poslouchejte:
POVĚST O HADÍ STUDÁNCE
Nedaleko Sobotky v lesoparku pod zámkem Humprecht se nachází hadí studánka. A o ní vypráví tato pověst:
Kdysi dávno žila na Humprechtu mladá zámecká paní Eliška se svým synem Petříkem. Jeho otec zahynul v boji a zanechal po sobě velké bohatství. Petřík byl ještě malý na to, aby vládnul. Proto se o svůj kraj spravedlivě starala jeho matka Eliška a žilo se jim dobře.
Jednoho dne zámek navštívili příbuzní. Eliška z jejich řeči poznala, že jenom touží po jejich bohatství a majetku a dostala strach. Proto celé bohatství s Petříkem odvezla ke studánce. Tam všechny cennosti naházela do studánky a za chvilinku všechny zmizely pod hladinou. Nakonec tam zmizela i Petříkova korunka.
Když se vrátili zpět na zámek, všichni příbuzní už byli pryč, protože na zámku nic cenného nenašli. Petřík si uvědomil, že tím maminka zachránila jeho i celý kraj. Petřík vyrostl v dospělého muže, který celému kraji vládl moudře a spravedlivě. Poklad ve studánce zůstal, protože ho nikdy nepotřeboval. Vystačil si totiž jenom s laskavostí a dobrým srdcem.
O studánce se dodnes říká, že ji stráží had se zlatou korunkou. Ten se tam prý každý slunečný den vyhřívá a střeží její poklady. A až jednou přijde moudrý a spravedlivý člověk, který nosí své bohatství v srdci a ne v kapse, položí mu had korunku k nohám. A tak získá poklad ukrytý pod sypkým pískem a stane se novým spravedlivým vládcem kraje….
Milé děti, teď mám pro Vás pár otázek, aby se maminka nebo tatínek přesvědčili, jestli jste pozorně poslouchaly:
Jak se jmenovala zámecká paní na zámku Humprecht?
Jak se jmenoval její syn?
Co ještě zámecká paní hodila do studánky mimo veškerého bohatství?
Za jakého počasí se u studánky vyhřívá had?
Líbila se Vám tato pověst? Dobře si ji zapamatujte, a když někdy půjdete okolo studánky, podívejte se, jestli se tam nevyhřívá had s korunkou.
Někdy příště zkusím převyprávět pověst z jiného blízkého místa, abyste mohli jít na společný rodinný výlet.
Moji milí badatelé, těšte se na další úkol. Mějte se sluníčkově a opatrujte se.
Hanka
4. ZÁBAVNÉ POKUSY
Dobrý den, malí a velcí badatelé,
jak jsem Vám minule slíbila, mám připravený již 5. úkol: BADATELSKÝ. Myslíte, že dokážete jedinou kapkou rozpohybovat barvy? Určitě se Vám to povede. A pokud ne, tak to zkusíte znovu. Ve školce si říkáme, že pokus se nemusí povést. Je to prostě jenom pokus….
A ten dnešní se jmenuje: MRAMOROVÉ MLÉKO a je úplně jednoduchý, takže si jej mohou vyzkoušet s rodiči všechny děti – malé i velké.
Potřebujeme:
mléko (raději tučnější), potravinářské barvy, saponát, talíř nebo nějaké víčko, špejli nebo párátko, mléko, vodu
Postup:
PŘIPRAVTE SI VŠE POTŘEBNÉ
NALIJTE NA TALÍŘ MLÉKO
DO MLÉKA NALIJTE POSTUPNĚ POTRAVINÁŘSKÉ BARVY ROZPUŠTĚNÉ VE VODĚ
DO BAREV PONOŘTE ŠPEJLI NAMOČENOU V SAPONÁTU (NEBO TAM KÁPNĚTE PŘÍMO Z LÁHVE) A SLEDUJTE, JAK SE BARVY ZAČÍNAJÍ ROZESTUPOVAT DO STRAN
VYSVĚTLENÍ POKUSU PRO RODIČE:
Mléko obsahuje tuk a saponát tuk rozpouští. Díky saponátu narušíme – snížíme povrchové napětí mléka a barvy se rozplynou a promísí se s mlékem. V mléce ale také díky saponátu dojde k oddělení tuků a díky tomu vzniknou v mléce proudy, které barvy takhle nádherně promísí.
JINÁ VARIANTA POKUSU: Místo barev můžete nasypat na hladinu mléka třeba koření – červenou papriku, skořici, pepř apod.
Zdravím všechny malé badatele a už si chystám pro Vás další úkol. Hanka
ZÁBAVNÉ POKUSY 3
Dobrý den malí přírodovědci, dnešní 4. úkol je POZNÁVÁCÍ:
prosím rodiče, přečtěte dětem následující text. Děti, pozorně poslouchejte a snažte se odpovědět na otázky za textem. Potom si společně o těchto ptačích rekordmanech můžete vypravovat nad obrázky. Prosím rodiče, přibližte dětem míry a váhy uváděné v textu, aby si jejich velikost a hmotnost dokázaly představit.
Ptačí rekordy
Největším žijícím ptákem na celé Zemi je pštros dvouprstý. Tento velký pták nelétá, jenom běhá. Může mít až 130 kg váhy a může být až 2,5 m vysoký. Protože je to největší pták, tak snáší i největší vejce. Pštrosí vejce je veliké jako 20 slepičích vajíček. Je to skvělý běžec, dokáže běžet rychlostí 70 km/hod. – přibližně stejně rychle jako když jedete s mamkou a taťkou autem na výlet.
Nejmenším ptáčkem na světě je kolibřík, který žije na ostrově Kuba a jmenuje se kalypta nejmenší. Je to opravdu prcek mezi prcky – je menší než 6 cm a váží pouhé 3 gramy. Proto také snáší nejmenší vajíčka – jsou menší než kávová zrnka! Kolibříci jsou známi svojí schopností „stát“ v letu na místě a při tom sát nektar z květů. Je to také jediný pták, který umí létat pozpátku.
Nejrychlejším ptákem na světě (ale i zvířetem vůbec) je sokol stěhovavý. Létá rychlostí 250 km/hod. Ale při střemhlavém letu, kdy se vrhá z velké výšky na svoji kořist, tak letí super rychlostí až 360 km/hod. To je ale rychlost! Vždyť stejnou rychlostí jezdí i vysokorychlostní supervlak, třeba v Japonsku.
Poslouchali jste pozorně? Tak to dokážete odpovědět na tři otázky.
· Největší pták: pštros dvouprstý snáší samozřejmě také největší vajíčka. Kolik malých slepičích vajíček by se vešlo do toho pštrosího?
· Umí kolibříci létat pozpátku?
· Jak se jmenuje nejrychlejší pták (i zvíře vůbec) na světě?
Zdravím vás a těším se na příští úkol, budeme bádat a přemýšlet.
Hanka
ZÁBAVNÉ POKUSY 2
Už jste se podívali s taťkou nebo mamkou na čápy na hnízdě u Mnichova Hradiště? Pokud ne, tak se podívejte na adresu: capi.itbusiness.cz. Mám pro vás novinku, samička už se střídá se samečkem v zahřívání vajíčka. Ale určitě to nebude jediné vajíčko, ještě pár jich samička snese.
Nyní mám pro vás další – 2.úkol: TIPOVACÍ
Kolik vajíček celkem čapí maminka snese? Tipněte si. Odpověď bude pro vás lehčí, pokud jste si přečetli předcházející úkol.
Až nebude venku hezky, podívejte na videa na ČT déčko, abyste lépe poznali život čápů, a to na adrese : https://decko.ceskatelevize.cz/ptaci-rodinky. Podívejte se postupně na všechny 4 díly v tomto pořadí: Čapí námluvy, Čápovic zlatíčka, Čapí dobroty, Ptačí hrdinové se loučí. Uvidíte tam a poslechnete si mnoho zajímavého o čápech. Přeji vám při sledování hodně zábavy a poznatků.
A je tu další – 3. úkol: HÁDANKOVÝ (mohu jenom napovědět, že odpovědí bude vždy nějaký ptáček)
· Chodí v koruně, král není, nosí ostruhy, rytíř to není, má šavli, husar to není, k ránu budívá, ponocný není. Kdo je to?
· Znám jednoho ptáčka, dobrého zpěváčka, černý nosí fráček, žlutý má zobáček. Kdo je to?
· Jede, jede panáček, má placatý zobáček, kde voděnka crčí, tam nosejček strčí. Kdo je to?
· Vznešeně si vykračuje, vějířem se ovívá, nad jiné se povyšuje a je pyšný protiva. Kdo je to?
· Běží kolem sestřička, žluťoučká je celičká, naše máma slepice, sezobala nejvíce. Kdo jsem?
(Odpovědi pro maminky a tatínky, prosím čtěte pozpátku J : tuohok, sok, anhcak, váp, eřuk)
Sledujte naše webové stránky i nadále, najdete zde mnoho zajímavého:-)
Hanka
ZÁBAVNÉ POKUSY 1
Dobrý den milé děti, milí rodiče, prarodiče a sourozenci našich dětiček,
vzhledem k současné situaci, kdy nemůžeme chodit do školky, budeme pokračovat v Zábavných pokusech i na našich webových stránkách.
Naše pokusy nejsou samozřejmě určeny jenom předškolákům, jsou k dispozici pro všechny děti, které se chtějí něco dozvědět, mají rády přírodu a chtějí něco nového vyzkoušet… Tak a jdeme na to…
Možná jste při vašich vycházkách nebo při hrách na zahradě zahlédli na obloze letět většího ptáka, než jakého znáte od krmítek. Tím ptákem je ČÁP BÍLÝ:
Chcete vidět, jak to vypadá v takovém ptačím hnízdě, z jaké výšky na nás čápi shlížejí dolů … tak se společně podívejte na ptačí hnízdo (už s čapím taťkou a mamkou) v Mnichově Hradišti: http://capi.itbusiness.cz/.
Těším se na Vás příště, sledujte naše stránky
Hanka
VYRÁBĚNÍ
PRACOVNÍ LISTY