Mateřská škola Sobotka -

DISTANČNÍ VÝUKA

MILÍ RODIČE A PŘEDŠKOLÁCI! ZDE NAJDETE INSPIRATIVNÍ TIPY NA SPOLEČNÉ AKTIVITY.

Prosíme, založte společně s dětmi desky, do kterých budete vkládat své práce. Jakmile se společně sejdeme ve školce, rády si Vaše práce prohlédneme. Paní učitelky:-).

 

 

UZAVŘENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY  NA  ZÁKLADĚ USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY 

BŘEZEN 2021

INSPIRACE A NÁMĚTY

PONDĚLÍ 1.3.2021

TÉMA NA CELÝ TÝDEN: JARNÍ PROBUZENÍ

1.PŘIPOMĚŇTE SI NÁZVY ROČNÍCH OBDOBÍ A MĚSÍCŮ.

2.POPOVÍDEJTE SI S DĚTMI NA TÉMA: KONEC ZIMY, ZAČÁTEK JARA.

  • rozdíly (děti by měly znát charakteristické znaky zimy a jara)
  • otepluje se, nebudeme nosit šály, rukavice, sněhule, taje sníh, led, přilétají ptáci z teplých krajin, probouzí se příroda, začínají růst první jarní květiny/sněženky, bledule, krokusy, petrklíče/- můžete si najít obrázky na internetu, v knížce, v časopisu
  • připomeňte dětem rozdíly mezi jehličnatými a listnatými stromy – jehličnaté neopadávají, zůstávají zelené i v zimě, pouze MODŘÍN opadává
  • listnaté opadávají na podzim, v zimě jsou holé a na jaře začínají rašit pupeny
  • začíná se pracovat na zahrádkách – co vše je potřeba udělat?

CÍL: umět vyjmenovat 4 roční období a 12 měsíců

: znát charakteristické znaky zimy a jara, změny v přírodě

 

3. NAUČTE SE KRÁTKOU BÁSNIČKU SNĚŽENKA:

TÁTA VČERA NA VENKU, NAŠEL PRVNÍ SNĚŽENKU.

VEDLE PETRKLÍČ, ZIMA UŽ JE PRYČ.

CÍL: procvičování paměti

 

4. PRACOVNÍ LIST PTÁCI

CÍL: rozvoj myšlení, grafomotorika

 

5. PŘEČTĚTE DĚTEM POHÁDKU před spaním dle Vašeho výběru. Snažte se, aby děti dokázaly pozorně vyslechnout text pohádky.

CÍL: rozvoj slovní zásoby, představivosti, paměti

 

ÚTERÝ 2.3.2021

1. PŘIPOMEŇTE SI NÁZVY : 4 roční období, 12 měsíců, 7 dní v týdnu

CÍL: paměť-dokázat vyjmenovat

 

2. BÁSNIČKA SNĚŽENKA-zopakovat.

Nová básnička JARO, LÉTO, PODZIM ZIMA

Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je vždycky prima.

Na jaře hraju kuličky, v létě trhám kytičky.

Na podzim pouštím draka, v zimě stavím sněhuláka.

Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je vždycky prima.

CÍL: procvičování paměti-naučit se krátký text

 

3. ČASOVÁ ORIENTACE

procvičte s dětmi pojmy: včera, dnes, zítra, ráno, poledne, večer, noc

 

4. Řekněte si, jak se jmenuje tento měsíc – BŘEZEN

procvičujte: Jaký měsíc je před březnem? Který bude následovat?…

 

5. Najděte si s dětmi během dne chvilku a ať se pokusí převyprávět pohádku, kterou jste si včera četli.

CÍL: vybavit si text, rozvoj slovní zásoby, paměť

 

6. PRACOVNÍ LIST 12 MĚSÍCŮ

 

 

7. MALOVANÉ ČTENÍ

 

 

 

STŘEDA 3.3.2021

 

  1. VÝTVARNÁ ČINNOST – SNĚŽENKA

Pomůcky: bílý papír, barevný papír, lepidlo, nůžky, temperové barvy, vodové barvy, pastelky, voskovky,…

Postup: KVĚT SNĚŽENKY – malý čtverec z bílého papíru /cca 3 x 3 cm/ nebo dle vás, děti vystřihnou

nalepíme na papír, dokreslíme stonek a listy

CÍL: rozvoj jemné motoriky

 

 

2. HÁDANKY – JARNÍ KVĚTINY

 

 

3. VYTLESKÁVÁNÍ SLOV

děti vytleskávají slova: bledulka, sněženka, krokus,…

:názvy měsíců

:dny v týdnu

 

4. PRACOVNÍ LIST – KVÍTKY

+vytleskávání slov

 

Cíl: umět pojmenovat dle obrázku, správný úchop pastelky, správný výběr barev, nepřetahovat

5. PRACOVNÍ LIST – MAMINČINY KYTIČKY

 

CÍL: umět změnit pohyb ruky, netlačit na tužku, správný úchop, nepřetahovat

 

ČTVRTEK 4.3.2021

1. HUDEBNÍ ČINNOST: během dne si najděte chvilku a zazpívejte si s dětmi písničky, které znáte

např.: Kočka leze dírou, Holka modrooká, Travička zelená,..

Cíl: rozvoj řečových schopností, procvičování paměti

 

2. PRACOVNÍ LIST – JARO

CÍL: poznat, co patří k jaru

 

3.PRACOVNÍ LIST -JARO

 

CÍL: poznat a pojmenovat kytičky

 

4. MALOVANÉ ČTENÍ – Co dělala Kristýnka během dne.

 

CÍL: rozvoj vyjadřovacích schopností, seznamování s částmi dne

 

5. PRACOVNÍ LIST – KRISTÝNKA A KORÁLKY

CÍL: procvičování číselné řady 1-10, vizuálně poznat číslici

 

6. Nezapomínejte číst dětem před spaním. Hodně s dětmi mluvte, vyprávějte si zážitky z uplynulého dne. Komunikujte s dětmi, odpovídejte na jejich zvídavé otázky.

Cíl: rozvoj slovní zásoby, řečových schopností a dovedností, fantazie

 

PÁTEK 5.3.2021

 

TÉMA: PROMĚNLIVÉ POČASÍ

1.CVIČENÍ – SLUNÍČKO

Sluníčko se probudilo,          -sedíme a máme zavřené oči

na oblohu vyskočilo!              -vyskočíme

Umylo se v ranní rose,          -„myjeme“ si obličej

zamrkalo,                                   -zamrkáme

protáhlo se.                               -protáhneme se

 

2. POVÍDEJTE si s dětmi na téma: PROMĚNLIVÉ POČASÍ

 

CÍL: děti se seznamují s proměnlivostí počasí, učí se logickému uvažování, cvičí paměť

 

3.PRACOVNÍ LIST – SLUNÍČKO

 

CÍL: procvičování počítání, rozvoj jemné motoriky, správný úchop tužky

 

4. PRACOVNÍ LIST – DEŠTNÍK

CÍL: vybarvit přesně vymezenou plochu a střídat barvy dle vzoru, nepřetahovat, umět pojmenovat barvy

5. HUDEBNÍ CHVILKA

zazpívejte si během jakoukoliv písničku

 

6. VÝTVARNÁ ČINNOST – DEŠTNÍK

výběr techniky a materiálu je zcela na vaší fantazii, zde pouze inspirace

CÍL: správný úchop, rozvoj fantazie, pojmenovávání barev

 

 

HRAVÁ ANGLIČTINA

Dobrý den milé Včeličky – Koťátka i Lvíčátka,

zvířecí kamarádi – kočička Janička a lvíček Šimon na vás myslí, i když jste nyní doma se svými rodiči. Připravili si pro vás opakování toho, co jste se od ledna stihly naučit ve školce.

Písničky samozřejmě mohou poslouchat i ostatní děti – Krtečci, Broučci a Sluníčka z naší školky.

Janička a Šimon posílají úkoly, kde si zopakujete pozdravy a zdvořilostní větičky:

  • Poproste maminku nebo tatínka, ať vám pustí následující písničky z YouTube. Několikrát si je jenom poslechněte a potom si zkoušejte spolu s písničkou zpívat slovíčka nebo větičky, které již znáte ze školičky.

https://youtu.be/x23rTDl4AMs?list=RDOKbpLQp509Y

https://www.youtube.com/watch?v=yqlbn_nI2w8

 

  • Ještě se můžete před usnutím se můžete zaposlouchat do krásné ukolébavky.

https://www.youtube.com/watch?v=chxQb4YRC2U

Janička se Šimonem už pro vás připravují další opakování z Hravé angličtiny na příští týden 😊.

 

1. ZÁBAVNÉ POKUSY

 

Dobrý den milé děti, milí rodiče,

 

ještě neuběhl rok a vracíme se k distanční výuce. Protože situace je taková, jaká je, pokračujeme v Zábavných pokusech na našich webových stránkách.

Naše pokusy nejsou určeny jenom pro děti od Včeliček, ale pro všechny děti, které se chtějí něco nového dozvědět, něco nového si vyzkoušet. Pokusy jsou určeny pro všechny zvídavé děti.

Snažím se vybírat takové aktivity, na které budete potřebovat běžně dostupné pomůcky, které najdete doma. Tyto letošní aktivity najdete v záložce DISTANČNÍ VÝUKA.

 

Inspiraci můžete čerpat i z loňského roku, kde jsou pokusy uloženy v záložce AKTIVITY PRO DĚTI. Naleznete zde nejenom badatelské úkoly, ale také přírodovědné, turistické – poznávací, vesmírné … Určitě si něco vyberete.

 

Tak a jdeme na to…

 

AKTIVITA:  PAPÍROVÉ KVĚTY NA VODĚ

 

Tento pokus bude možná někomu připadat jako kouzlo – papírové květy se budou chovat jako živé.

Co sledujeme: Vyzkoušejte si, jestli papír může pomocí vody změnit tvar.

Co potřebujeme: papír, nůžky, talíř s vodou

 

Postup:

  1. z vystřižených čtverečků složte „zavřené“ papírové květy (jako když začínáte skládat papírový parníček)
  2. aby vaše květy „ožily“, položte je na vodu v talíři
  3. po chvilince se „květy“ začnou otevírat, až úplně rozvinou

 

Vysvětlení pro rodiče:

Papír je vyroben ze dřeva stromů a ač se to zdá neuvěřitelné, tak i on obsahuje scvrklé kapiláry, které se při styku s vodou začnou roztahovat.

 

 

 

 

AKTIVITA: ČAJ MĚNÍCÍ SVOJI BARVU

 

Možná vám bude tento pokus zase připadat jako kouzlo, ale ve skutečnosti půjde o chemickou reakci. Při ní nastanou zajímavé barevné změny čaje. Takže si můžete spolu s maminkou nebo tatínkem zahrát na chemika.

PROSÍM, BUĎTE OPATRNÍ !

POZOR, BUDETE PRACOVAT S HORKOU VODOU !

Co potřebujeme: ovocný čaj (který po obarvení bude mít červenou barvu), černý čaj, 2 skleničky na čaj, varnou konvici, jedlou sodu, citronku do čaje

Postup:

  1. nejdříve dejte vařit vodu na 2 skleničky čaje
  2. do jedné dejte ovocný čaj, do druhé černý čaj – po uvaření oba zalijte horkou vodou
  3. ovocný čaj bude mít po obarvení tmavě červenou barvu – do této sklenice přisypte jedlou sodu a pozorujte, co se s čajem stane – ČAJ ÚČINKEM SODY ZMODRÁ

 

 

4. do sklenice s obarveným čajem přidejte citronku a také pozorujte, co se s čajem stane – ČAJ ÚČINKEM CITRONKY ZESVĚTLÁ

 

 

Vysvětlení pro rodiče:

Některé látky mění svoji barvu podle kyselosti prostředí. Takže pomocí jedlé sody se změní barva červeného čaje na modrou a pomocí kyseliny citronové v citronce se změní barva černého čaje na žlutou.

 

Už si připravuji další pokusy na příští týden, proto sledujte naše webové stránky.

Hanka

 

DISTANČNÍ VÝUKA PŘEDŠKOLÁKŮ – 2. týden

  1. – 12. března 2021

Dobrý den milé děti, milí rodiče,

úkoly na tento týden nejsou rozdělené na jednotlivé dny, ale můžete si je vybírat podle vlastního uvážení.

 

  1. ÚKOL

Dnes jsme se všichni probudili do bílého rána. Tím si můžete názorně vysvětlit, co znamená PRANOSTIKA – BŘEZEN ZA KAMNA VLEZEM.

VNÍMEJTE TEPLO SLUNEČNÍCH PAPRSKŮ ZA OKNEM DOMA A VENKU.

Povídejte si s rodiči o pocitech, jaký má na vás sluníčko vliv, jestli je vám to příjemné apod.

 

 

  1. ÚKOL

Sluníčko vám posílá dopis:

Ahoj děti,

Jaro už klepe na dveře. Mne, sluníčko vzbudil skřivánek, ať už se začnu připravovat na jaro, protože, vy, děti, se už hodně těšíte. Tak jsem si už ušilo krásný žlutý oblek, abych se mělo v čem chlubit na modré obloze. Musím stihnout obarvit zmrzlé stromy na zářivě hnědou a zahřát je, aby vzbudily listy, které jsou ještě v peřinkách a spinkají. To a ještě více povinností musím stihnout do 21. března, kdy začíná jaro.

Jsem zvědavé, jak budu krásné, až si mne namalujete. Můžete si mne vystřihnout a nalepit do okna a já se na ně z výšky podívám.

Mějte se krásně

Sluníčko

 

 

 

  1. ÚKOL  SLUNÍČKO

Nakreslete kulatý tvar sluníčka a krásně rovné paprsky.

distancni – slunicko

  1. ÚKOL

Nyní, když už máme plno sluníček, která hřejí, jděte se podívat ven do přírody nebo na zahrádku, jak se příroda probouzí. A to právě zásluhou sluníčka.

Na co všechno sluníčko svíti?  VYTLESKEJTE SLABIKY SLOV, která vás napadnou, když si prohlížíte zahrádku.

Aby na zahrádce vyrostla tráva, kytičky nebo zelenina a ovoce, tak nestačí jenom teplo a světlo od sluníčka. Sluníčku musí pomoci také voda a živiny, které jsou ukryté v hlíně.

 

  1. ÚKOL

Na zahrádce si VŠÍMEJTE ROZDÍLŮ MEZI ROSTLINAMI A STROMY.

 

  1. ÚKOL

Když už mají rostliny a stromy v zahrádce teplo a světlo od sluníčka, vodu a živiny, tak potřebují i zahradníka, který se musí o zahrádku starat. U vás to jsou vaši rodiče nebo prarodiče.

JAKÉ POMŮCKY A NÁŘADÍ POTŘEBUJÍ ZAHRADNÍCI PRO SVOU PRÁCI­ ­?

 

 

  1. ÚKOL

ZKUSTE SI ZAHRÁT NA ZAHRADNÍKA a s nějakým nářadím na zahrádce pracovat.

 

  1. ÚKOL

Práce baví a daří se, když si u ní můžete zazpívat:

 

Šel zahradník

Sluníčko, sluníčko, popojdi maličko

Travička zelená

Jaro, léto, podzim, zima

Ptám se vás, proč, proč, proč (Barevná písnička)

 

  1. ÚKOL

Sluníčko prospívá nejenom přírodě, ale také nám lidem. Společně se sokolíkem Pepíkem TRÉNUJTE DRIBLING S MÍČEM A SKÁKEJTE PŘES ŠVIHADLO.

Pro zábavu si můžete ZAHRÁT HRU: Škatulata, škatulata, hejbejte se

 

HRAVÁ ANGLIČTINA
Dobrý den milí Krtečci, zopakujte si se mnou písničku Hlava, ramena… a říkanku s pohybem Medvídek.

 

Milé děti,

vše dělejte se zábavou a s radostí, užívejte se navzájem s rodiči a prarodiči při vašich společných aktivitách doma i venku v přírodě.

Vaše paní učitelky

 

 

Hravá angličtina – ZVÍŘÁTKA a ŘÍKANKY

 

 

 

 

  1. ZÁBAVNÉ POKUSY

Pro všechny děti mám připravené 2 jednoduché pokusy. PROMĚŇTE SVOJI KUCHYŇ NEBO OBÝVACÍ POKOJ VE VĚDECKOU LABORATOŘ A PUSŤTE SE DO TOHO ….

AKTIVITA: CO UNESOU PAPÍROVÉ RULIČKY?

Myslíte si, že vás unesou ruličky od toaletního papíru? Vždyť jsou vyrobené z recyklovaného papíru! Vezměte si některou do ruky a prozkoumejte ji. Vidíte, že není až tak pevná, jako by byla třeba z plastu nebo z kovu.

Nyní vás čeká pokus, ve kterém se přesvědčíte, že vás mohou ruličky z papíru unést, ale pouze tehdy, pokud mají správný tvar.

Co potřebujete: 6 ruliček od toaletního papíru, větší prkénko na krájení, vaše tělo

Postup:

  • rozestavte do pravidelných rozestupů do 2 řad ruličky, na které položíte prkénko
  • položte pomalu jednu nohu na prkénko, potom pomalu přidejte i tu druhou
  • MUSÍTE NAŠLAPOVAT OPATRNĚ
  • ZATĚŽUJTE RULIČKY ROVNOMĚRNĚ

Pokud nebudete prkénko zatěžovat rovnoměrně a stoupnete si na kraj prkénka, tak se krajní propadnou.

 

 AKTIVITA: SILÁCKÁ VAJÍČKA

Všichni z vás, kdo pomáháte v kuchyni mamince nebo babičce s vařením nebo pečením, víte, že vajíčka jsou křehká a mohou se snadno rozbít. Unesou vajíčka v našem pokusu zatížení jednou nebo dokonce několika knihami?

Co potřebujete: plato na vajíčka, 4 vajíčka, větší množství knížek

Postup:

  • Pokud budete chtít použít vajíčka vařená, tak si je předem uvařte natvrdo. Po vychladnutí můžete v pokusu pokračovat.
  • Rozestavte vajíčka do papírového plata tak, abyste na ně mohli položit větší knížku. Vajíčka by měla být v rozích knížky.
  • OPATRNĚ POLOŽTE 1. KNÍŽKU A POSTUPNĚ POKLÁDEJTE ROVNOMĚRNĚ DALŠÍ A DALŠÍ ….
  • Přidávejte knížky tak dlouho, dokud některé z vajíček nepraskne.
  • Spočítejte, kolik knížek unesou vajíčka, než některé z nich praskne.

Co sledujeme?

Pokud opravdu pokládáte knížky na sebe opatrně a zatěžujete je rovnoměrně, tak jste určitě překvapeni, kolik taková vajíčka unesou. Např. také díky své pevnosti při rovnoměrném zatížení vajíčka neprasknou, i když na nich v kurníku sedí slepice.

Jak je to možné?  Je to proto, že VAJÍČKO MÁ TVAR KLENBY. Klenba dokáže sílu působící shora rozložit do stran a je velmi pevná, stejně jako klenba kamenného mostu.

 

 

 

3. týden distančního vzdělávání

                                       15.3. – 19.3.2021

Dobrý den milé děti, milí rodiče.

Dnes vám přinášíme další zábavné aktivity, tentokrát znovu najednou na celý týden, na každý den jeden úkol. Rádi bychom od vás měli zpětnou vazbu, zda děti úkoly plní. Plnění úkolů je důležité zejména proto, aby děti neztratily návyky plnit alespoň drobné povinnosti, ale hlavně aby byly připravené pro nástup do základní školy.

Ke konci týdne nám prosím zašlete email (rodiče od Krtečků mohou reagovat v Messengeru), co děti bavilo, co se vám líbilo, co jste s dětmi plnili, co děti rády vyráběly, zda jste dělali pokusy, zda si děti poslechly angličtinu od Jany nebo Hanky apod. Za fotky nebo videa budeme rádi. Distanční vzdělávání je pro předškolní děti povinné, potřebujeme tudíž od vás odezvu.

A teď již hurá na úkoly:

  1. Hádanky:
  • Každý na to kouká, civí. Na jaře se dějí divy – rozkvete vždy jeden pán. Víte který? (tulipán)
  • Kdo se dívá do zahrady? Kdo tě hřeje u vody? Kdo tě hlídá s kamarády? Zlatá koule z oblohy. (sluníčko)
  • Kdopak jsi kytičko, že jsi tak maličká? Uprostřed sluníčko, okolo běličká. (sedmikráska)
  • Malá kytka celá bledá, ze sněhu ven cestu hledá. Při teplotě na nule, rozkvétají… (bledule)
  • Na nevelkém stonečku spousta žlutých zvonečků. Každý z nich má k jaru klíč. Copak je to? (petrklíč)
  • Trojdílná sukýnka bílá a malinká, nosí ji panenka, má jméno… (sněženka)

– hledej rýmy ke slovům – liška …šiška, pampeliška…

                                               míč…klíč, rýč…

                                               kos…nos…

                                               rak…drak, mrak…

                                               stoleček…domeček…

Informace pro rodiče – cílem této aktivity je rozvoj slovní zásoby a procvičování rýmu.

  1. Dechové cvičení :

– budete potřebovat list papíru

  • nádech nosem, zadržet dech na 3-4 vteřiny a výdech ústy ( 5x zopakovat)
  • zmačkejte si papír do kuličky, položte kuličku na stůl a snažte si ji sfouknout ze stolu

– budete potřebovat misku s vodou a brčko

  • dělejte brčkem bublinky do vody

Informace pro rodiče – cílem této aktivity je ovládání dechového svalstva.

  1. Tělesné cvičení :
  • zaskákejte si na pravé noze – 5x
  • zaskákejte si na levé noze – 5x
  • zaskákejte si snožmo – 10x

– zopakujte vše několikrát za sebou

  • postavte se rovně a levou rukou si sáhněte na pravé ucho, pravou rukou si sáhněte na levé koleno, levou rukou se podrbejte na pravé tváři a pravou ruku si položte na levé oko

– vymyslete si další úkoly a vyzkoušejte si je

Informace pro rodiče – cílem této aktivity je rozvoj hrubé motoriky, koordinace pohybů a procvičení pravolevé orientace.

  1. Gymnastika mluvidel:

– sedněte si s dětmi proti sobě (aby vám dítě vidělo na ústa), nebo se postavte v koupelně před zrcadlo a procvičte rty, tváře, jazyk

  • rozkmitání rtů (frkejte jako kůň)
  • prskání (startujte auto)
  • nafukování tváří – obě najednou, střídavě jednu a druhou tvář
  • čištění zubů jazykem
  • olizování rtů
  • vysunování jazyka (vyplazujte jako čert)

Informace pro rodiče – cílem této aktivity je procvičit motoriku mluvidel.

  1. Hra,, Myslím si na…´´

– v kuchyni při snídani se rozhlédněte kolem sebe a dávejte si hádanky na určení hlásky na začátku slova – např. myslím si na dřevěnou pomůcku na míchání, která začíná na hlásku V (vařečka), nebo myslím si na něco, do čeho se může nalít voda a začíná to na S (sklenička)

– obměna – např. myslím si na jarní kytičku na B

                  – myslím si na lesní zvířátko na apod.

Informace pro rodiče – cílem této aktivity je sluchová diferenciace, určení hlásky na začátku slova. Pokud to děti zvládají, zkuste poznávat hlásku na konci slova.

 

A PROTOŽE OPAKOVÁNÍ JE MATKA MOUDROSTI, MŮŽETE SI VŠECH 5 ÚKOLŮ PROCVIČOVAT KAŽDÝ DEN A TŘEBA I NĚKOLIKRÁT.

A NEZAPOMEŇTE NÁM KE KONCI TÝDNE NAPSAT

Děkujeme a přejeme pevné zdraví.

 

 

HRAVÁ ANGLIČTINA

 

 

 

3. ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den milé děti,

dnešní přírodovědné – pozorovací úkoly nejsou určeny jenom pro předškoláky, ale i pro menší děti – pro všechny, kdo se chce něco nového dozvědět a má rád přírodu a všechno živé.

 

AKTIVITA: POZOROVÁNÍ ČAPÍHO HNÍZDA

Tento týden při cestě do Jičína jsem na komíně u rybníka Kníže zahlédla čápa. I když se jaru zatím nepodařilo vyklubat z peřinek, tak přítomnost čápů je opravdu známkou přicházejícího jara.

Čapí hnízda a čápy můžeme pozorovat nejenom ze země, ale jsou i hnízda, do kterých můžeme nahlédnout pomocí webkamer.

Nyní mám pro vás několik odkazů na webové kamery čapích hnízd:

  • Čapí hnízdo v Mnichově Hradišti

http://capi.itbusiness.cz/

  • Čapí hnízdo v Chebu

https://vox.optomedia.cz/cheb/?sekce=1&idw=2885&article=&idw=2885&article=

  • Čapí hnízdo v Bohuslavicích u Trutnova

https://www.capibohuslavice.cz/

 

  • na tomto odkazu můžete vidět také

čapí hnízdo v Trutnově (na pivovarnickém komíně)

sýkorník a krmítko v ZŠ Komenského v Trutnov

 

  1. ÚKOL:

Vyberte si některé z těchto hnízd a pravidelně ho sledujte…

  1. ÚKOL:

Prohlédněte si fotografie čápů v encyklopediích nebo na internetu a přečtěte si o nich následující informace:

  • Je to pták vysoký více než 1 metr, který se k nám v těchto jarních dnech vrací ze zimovišť z Afriky, z jižní Asie nebo z Jižní Evropy
  • Čápi ale nelétají přes moře, jak praví známé přísloví – čápi létají přes pevninu, kde využívají teplých stoupavých proudů a plachtí, aby na dlouhé cestě k nám do hnízdišť šetřili své síly
  • Svá hnízda si staví na střechách domů, továrních komínech nebo sloupech, kde jim lidé připravují kola od vozu
  • Sameček se samicí jsou si věrní po celý život
  • Nejdříve přilétá sameček, aby pro svoji rodinku připravil hnízdo
  • Koncem dubna nebo začátkem května samička snese 3 – 5 vajec
  • Po měsíci zahřívání se z nich líhnou mláďata – jak v zahřívání, tak později i v krmení se tatínek s maminkou spravedlivě střídají
  • Po 2 měsících mladí čápi vylétnou z hnízda a učí se lovit potravu
  • Nejvíce jim chutnají žáby, hraboši, ryby, hmyz a jeho larvy
  • Na konci léta odlétají na zimoviště

ČÁPI JSOU CHRÁNĚNI A JEJICH MIGRAČNÍ TRASY JSOU BEDLIVĚ SLEDOVÁNY ORNITOLOGY.

 

 

 

 3.ÚKOL:

uvidíte na některé z webových kamer čápa, napište nám to do mailu, Messengeru, na WhatsApp. Kdo z vás bude první?

 

 

 

 4.ÚKOL:

Abyste si dokázali představit život na čapím hnízdě v průběhu celého roku, můžete se podívat na časosběrné video z roku 2020 z čapího hnízda z Bohuslavic u Trutnova:

https://czstate.com/v/f79usm6Ml5agkdQ/asosb-rn-video.html#

 

Přeji vám všem příjemné čapí pozorování.

Hanka

 

 

 

VELIKONOCE – SVÁTKY JARA

 

Dobrý den milí předškoláci,

protože nemůžeme oslavovat Velikonoce společně ve školce, tak jsme si pro vás opět připravily úkoly na dálku.

 

  1. aktivita:

PŘÁNÍ PRO DĚDEČKA NEBO BABIČKU DO DPS

v Sobotce

V minulých letech bylo zvykem zajít několikrát do roka za babičkami a dědečky do Domu s pečovatelskou službou v Sobotce. Pokaždé jsme jim zazpívaly a něco si společně vyrobily.

Ale protože to v současné době nejde, tak vás PROSÍME O VÝROBU VELIKONOČNÍHO PŘÁNÍČKA pro babičku nebo dědečka.

 

PŘÁNÍČKA JIM PŘEDÁME NAJEDNOU. VYROBENÁ PŘÁNÍČKA MŮŽETE DONÉST DO KRABICE VE STARÉ BUDOVĚ V MŠ SOBOTKA, A TO V PÁTEK 26. 3. 2021 A V PONDĚLÍ 29. 3. 2021  V DOBĚ OD 9 – 13 HODIN.

 

Všem  předem moc děkujeme. Věřte, že jim přáníčka udělají velikou radost 🙂

 

 

  1. aktivita: VRBOVÉ PROUTKY

 

Zajděte s rodiči nebo prarodiči při vycházce k potůčku, kde rostou vrby, jejichž proutky vám poslouží na výrobu pomlázky a k rychlení.

S pomlázkou upletenou z vrbového proutí se „pomlazovalo“. Pomlázkou se na děvčata z vrbových proutků přenáší zdraví a svěžest.

  • Na výrobu pomlázky je potřeba 8 proutků, spočítej je správně. Pokud dědeček nebo tatínek pomlázku umí uplést, tak ji společně upleťte.
  • Proutky, které si ponesete do vázy na rychlení si pozorně prohlédněte a povídejte si, jestli jsou: dlouhé x krátké, tlusté x tenké, hladké x hrubé, ….
  • U potůčku také pozorujte tvar toku potůčku, pozorujte proud vody, poslouchejte zurčení vody, prozkoumejte břehy, co tam roste.
  • U potůčku 1 proutek zasaďte a můžete jeho proměny průběžně při vycházkách kontrolovat
  • Nezapomeňte na svou bezpečnost, chovejte se tak, abyste domů nešly zmáchaní jako vodníci 🙂

 

  1. aktivita: OSENÍ

 

Pro pozorování doma si také zkuste připravit OSENÍ. Rodiče vám poradí nebo pomohou s přípravou. Můžete použít semínka obilí, trávy, bylinek,..

Když budou mít semínka vše, co potřebují (SVĚTLO, TEPLO VLÁHU), můžete společně pozorovat, jak klíčí, rostou, …

  + ZÁPICHY DO OSENÍ

 

Než se vám mističky zazelenají, tak si můžete připravit ZÁPICHY – zajíčka, kuřátko,  beránka nebo vyfouknutá nabarvená vajíčka.

 

4.aktivita: VELIKONOČNÍ KOLEDA

 

Zajíčkova koleda

Josef Kožíšek

 

Hody, hody, doprovody,

já jsem malý zajíček,

utíkal jsem podle vody,

nesl kopu vajíček.

 

Potkala mě koroptvička,

chtěla jedno červené,

že mi dá lán jetelíčka

a já řekl: „Ne, ne, ne!“

 

Na dvorečku za potokem

mám já strýce králíčka,

tomu nosím každým rokem

malovaná vajíčka.

 

Hody, hody, doprovody,

já jsem malý zajíček,

dojdu-li tam bez nehody,

dám mu kopu vajíček.

 

 

  1. aktivita: VYCHÁZKA S PÍSNIČKOU

 

Sluníčko nás láká ven, proto jděte na vycházku k dvorku se slepicemi, kohoutem,…

Nebo zajeďte k babičce a dědovi podívat se do králíkárny, do kurníku, do chlívku, ..

 

Protože zvířátka mají svoji řeč, tak si můžete zazpívat písničku pánů Svěráka a Uhlíře: KRÁVY, KRÁVY, JAK SI VLASTNĚ POVÍDÁTE.

Pro osvěžení paměti si písničku můžete poslechnout také na YouTube:

https://youtu.be/ECVThiZaWJU

 

Můžete si zkusit zazpívat „zvířecí řečí“ jakoukoli písničku. Například na melodii písničky „Skákal pes přes oves“ zpívat: HAF, HAF.

 

 

Užívejte si jarního sluníčka, opatrujte se a už se na Vás těšíme.

Vaše paní učitelky.

 

 

img20210322_13422168

img20210322_13431526

img20210322_13440630

velikonoce-10ROZDILUBYSTREOKO

 

HRAVÁ ANGLIČTINA

 

 

 

 

 

                            VELIKONOCE  JSOU  TU  ZAS,  NA  POMLÁZKU  UŽ  JE  ČAS

                                                     (29.3. 2021 – 1.4. 2021)

 

  1. Povídejte si s dětmi na téma VELIKONOCE (tradice a zvyky).

Nechte děti zapřemýšlet, jestli si na něco vzpomenou.

 

  • Pletení pomlázek
  • Velikonoční výzdoba (vajíčka, slepičky, kuřátka, beránci,…)
  • Pečení beránků, mazanců
  • Osení –vyrostlé na zápich velikonočních vajíček, kuřátek,…
  • Vaření vajíček
  • Malování vajíček – KRASLIC
  • Velikonoční koledy
  • Koledování

 

Cíl: Procvičování znalostí dětí.

 

  1. Nácvik velikonoční koledy – námět a inspirace na další velikonoční koledu:

 

JÁ JSEM MALÝ KOLEDNÍČEK, TETIČKO,

PŘIŠEL JSEM SI PRO ČERVENÝ VAJÍČKO.

PRO VAJÍČKO ČERVENÝ,

PRO KOLÁČEK BÍLÝ,

JSEM-LI VÁM TETIČKO, KOLEDNÍČEK MILÝ.

 

  1. VELIKONOČNÍ VAJÍČKO – pracovní a výtvarná činnost

 

Potřebujeme: čtvrtku

nůžky

pastelky, voskovky,…

kousky oranžového a černého papíru (nebo to děti dokreslí, jestli je doma nemáte)

lepidlo

Postup:

  • Nejprve čtvrtku přeložte na polovinu. Nakreslete dětem vajíčko tak, aby kraj byl v místě přehybu a děti se snaží bud nejprve jedno a potom druhé vajíčko vystřihnout anebo dvojitě vystřihnout. Vajíčka musí zůstat spojená. (otevírací vajíčko)
  • Vnější strany vajíčka si děti mohou nazdobit jako kraslice voskovkami nebo pastelkami.

 

  • Vajíčko rozevřete a dovnitř děti nakreslí – na dolní část pravého vajíčka zelenou trávu a vajíčko vybarví žlutě.

 

  • Děti vystřihnou u černého papíru oči a z oranžového papíru zobák a nalepí na vnitřní předvybarvené vajíčko – KUŘÁTKO.

 

  • Oranžovou pastelkou nakreslí děti obrys křídel a na levou stranu mohou něco napsat.

 

 

  1. pracovní list – Velikonoční vajíčko

 

  1. omalovánka

 

 

6. AKTVITY A ČINNOSTI NA  ZAHRÁDCE  MŠ:

 

VELIKONOČNÍ ZAJÍČKOVA CESTA

Ve čtvrtek 1.4. 2021 bude pro rodiče s dětmi  otevřena zahrada MŠ od 9–18 hod.

 

Když budete mít chuť, náladu a cestu kolem (např. cestu na nákup) můžete se na zahrádce MŠ

zastavit a děti mohou plnit pár úkolů. Po splnění úkolů si děti mohou vyzvednout malou odměnu

ve staré budově (naproti přechodu) při vstupu do MŠ na schodech. Prosíme všechny rodiče, aby

dohlédli na to, aby si jejich dítě odneslo opravdu pouze jednu odměnu. Děkujeme.

 

Snad nám bude přát počasí.

 

Začátek bude probíhat směrem od jídelny u MŠ, pokračovat bude směrem za MŠ a končit bude u

staré budovy u ŤAPÍKU.

  • SKLUZAVKA – nechte děti ať se sklouznou a počítají si jízdy. (10krát)
  • POŽÁRNÍ TYČ – sjezd po tyči 5krát.
  • Je zde i malá HOROLEZECKÁ STĚNA, kde si děti mohou procvičovat své schopnosti a dovednosti.

 

Cíl: Rozvoj hrubé motoriky.

Procvičování počtu 1 – 10.

 

Pokračujte směrem za MŠ a říkejte dětem, ať se postaví tak, aby:

  • měly ZA sebou MŠ a PŘED sebou hřiště
  • stály VEDLE krokodýla
  • posadí se NA krokodýla
  • postaví se VEDLE domečku
  • ZA domeček
  • DO domečku
  • PŘED domeček,……

 

Cíl: Procvičování pojmů – vedle, před, za, na, do.

 

Až budou děti stát před domečkem, řekněte dětem, aby Vám pověděly jakoukoliv VELIKONOČNÍ KOLEDU.

 

Následně děti POBĚŽÍ směrem ke schodům za MŠ.

 

U SCHODŮ bude čekat děti další aktivita:

Směrem nahoru děti schody vyjdou.

A směrem dolu děti schody seskočí snožmo (opatrně a pomalu).

A opět schody vyjdou a dojdou k opičí dráze.

 

OPIČÍ DRÁHA (u Ťapíku) – tu si děti mohou projít podle jejich přání.

 

A nakonec PYRAMIDA – zde Vám děti ZAZPÍVAJÍ jakoukoliv PÍSNIČKU.

 

JESTLI VAŠE DĚTI ZVLÁDLY VŠECHNY ÚKOLY, MOHOU SI DOJÍT PRO MALOU ODMĚNU DO MŠ.

 

Moc se těšíme na Vaši účast a věříme, že přijdete s dobrou náladou a budete odcházet s ještě lepší:-).

 

 KRÁSNÉ  VELIKONOCE   VÁM  PŘEJÍ  PANÍ   UČITELKY.

 

 

4. ZÁBAVNÉ POKUSY

 

Vše, co nás obklopuje, můžeme vnímat prostřednictvím 5 základních smyslů: ZRAK, SLUCH, ČICH, CHUŤ, HMAT.

Smysly jsou jako okénko, kterými se díváte do světa a kterým můžete poznávat okolní svět.

 

Nejjednodušším způsobem, jak využít všechny vaše smysly, je pečení nebo vaření s maminkou nebo  babičkou. Můžete vážit a odměřovat suroviny, míchat těsto, čichat, jak voní a poslouchat, když se peče v troubě. Potom se můžete potěšit okem, jak se vám to pečení povedlo a nakonec vše sníte.

Proto jsem pro vás připravila jednoduchý recept na muffiny, při jejichž výrobě zapojíte všechny vaše smysly.

 

MUFFINY

 

Co potřebujeme na těsto?

  • 250 g hladké mouky
  • 3 lžičky prášku do pečiva
  • 125 g moučkového cukru
  • 1 vajíčko
  • 100 ml oleje
  • 1 zakysaná smetana
  • čokoláda do těsta nebo na ozdobu

 

Postup:

Sypké suroviny (mouku, cukr, prášek do pečiva a nasekanou čokoládu) smícháme dohromady. Potom k tomu přidáme do misky vejce, olej a zakysanou smetanu. Ten, komu víc chutná s kakaem, může si ho tam samozřejmě přidat.

Zamícháme a těsto plníme do vymaštěných papírových košíčků na muffiny nebo na speciální plech (také vymaštěný). Těsto plníme asi do 2/3 a pečeme při 180 °C  asi tak 25 – 30 minut. Můžeme navrch ozdobit, protože všichni víme, že jíme i „očima“.

 

Tak dobré chutnání -:)

 

Dále si můžete vytisknout 2 pracovní listy, kde je vaším úkolem používat vaše smysly a hotový úkol namalovat.

Pokud nemáte možnost si je vytisknout, alespoň se nechte inspirovat a úkoly splňte bez malování a povídejte si o nich.

 

bystriSmyslyD

bystriSmyslyV

 

 

6.týden distančního vzdělávání – 6. – 9.4.2021

                                                                Téma ,,U ZÁPISU BEZ ZÁPISU“

 

Cílem tématu je rozvoj v předčtenářských a předmatematických dovednostech, rozvoj zrakového a sluchového vnímání a logického myšlení.

Protože se jedná o aktivity zaměřené na přípravu na vstup do ZŠ, věnujte jim prosím s vašimi dětmi pozornost.

Ahoj děti,

tak už je tu ten VÁŠ zápis  (nezápis) do velké školy. Proto se na něj budeme celý týden připravovat.

Kamarádi, kteří mají ještě rok čas, si různé činnosti mohou vyzkoušet společně s námi.

ZAČÍNÁME!

  • Víš, jak se jmenuješ? Kde bydlíš? Jaké máte číslo domu?…přesně takhle by se vás zeptala paní učitelka ve škole.
  • Také by jí zajímalo, jestli umíš nějakou básničku. A jedna taková už tady na tebe čeká.

 

Abeceda

Abeceda, to nic není,

kdo by se jí, děti, bál?

Já vás vezmu do učení :

Á, bé, cé, dé a tak dál.

Z písmenek se složí slovo,

z vět se složí celý svět.

Ten, kdo umí abecedu,

bude všemu rozumět.

  • Urči protiklady u těchto slov :

čistý , hodný, teplý, veselý, den, rychlý, těžký, kyselý, vysoký, silný, velký, mladý…

  • Udělej správně podle pokynu :

– zvedni pravou ruku

– zvedni levou nohu

– zvedni levou ruku

– zakryj si pravé oko…

  • Co k sobě patří :

– paní a …

– sestra a …

– král a …

– strýc a …

  • Které slovo sem nepatří a proč?

slon, koza, medvěd, hrneček, pes…

  • Vezmi si papír, pastelky a nakresli:

– malý žlutý kruh

– velký modrý trojúhelník

– nad malý žlutý kruh nakresli červený čtverec

– vedle červeného čtverce nakresli zelený obdélník

  • Pohádkové hádanky:

Jaké povolání měl Rumcajs, než se stal loupežníkem?

Jak se jmenovaly děti z pohádky Perníková chaloupka?

Z jaké pohádky je tato věta ,, A babičko, proč máš tak velké oči?´´

Jak se budí princezna, která spí už sto let?

  • Zase si vezmi papír a pastelky a nakresli lidskou postavu – sebe, maminku, tatínka nebo třeba kamaráda. Dej si pozor, ať má postava detaily (krk, správný počet prstů, uši…) a hlavně si zkontroluj, že správně držíš pastelku.
  • A ještě tě čekají pracovní listy. Správně si sedni ke stolu, jako bys už seděl (seděla) ve školní lavici a snaž se úkol dokončit.

                                                                    

 

Vecernicek – co do rady nepatri

prostorove vnimani

rymovaci-pexeso

sluchova-pamet

sluchove vnimani 2.

sluchove vnimani

vnimani-casu

zrakova diferenciace

zrakova-diferenciace

 

 

TESTÍK ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ PŘEDŠKOLÁKA. Můžete si společně zkontrolovat, co umíte a zvládáte, a co ještě potřebujete procvičovat.

Tak a jdeme na to …

PŘEDŠKOLÁČKŮV TESTÍK

UMÍM ŘÍCI SVÉ JMÉNO, PŘÍJMENÍ A VĚK                                        ”

ZNÁM JMÉNA SVÝCH RODIČŮ A VÍM, KDE PRACUJÍ                      ”

ZNÁM ADRESU SVÉHO BYDLIŠTĚ                                                      ”

UMÍM POZDRAVIT, PODĚKOVAT, POPROSIT A ROZLOUČIT SE    ”

POZNÁM ČTVEREC, OBDÉLNÍK, KRUH A TROJÚHELNÍK                 ”

VÍM, KDE JE: NAHOŘE, DOLE, VPRAVO, VLEVO                               ”

VÍM, KDE JE: UPROSTŘED, PRVNÍ, POSLEDNÍ, ZA, PŘED,…            ”

RÁD A POZORNĚ POSLOUCHÁM, KDYŽ MI NĚKDO ČTE                  ”

DOKÁŽU PŘEVYPRÁVĚT JEDNODUCHOU POHÁDKU                       ”

UMÍM POČÍTAT ALESPOŇ DO PĚTI                                                   ”

ROZEZNÁM VÍCE x MÉNĚ                                                                    ”

POZNÁM NĚJAKÁ PÍSMENA, UMÍM SE PODEPSAT                         ”

UMÍM SPRÁVNĚ DRŽET TUŽKU                                                          ”

VYSTŘIHNU OBRÁZEK NŮŽKAMI                                                        ”

ROZEZNÁM ZÁKLADNÍ BARVY                                                           ”

VÍM, CO K SOBĚ PATŘÍ (pán a paní, sestra a bratr,…)                    ”

ZNÁM PROTIKLADY (špinavé x čisté)                                                 ”

URČÍM PRVNÍ A POSLEDNÍ SLABIKU VE SLOVĚ                                ”

UMÍM VYTLESKAT SLABIKY VE SLOVĚ                                              ”

UMÍM STÁT NA JEDNÉ NOZE I SE ZAVŘENÝMA OČIMA                 ”

UMÍM BĚHAT, SKÁKAT, HÁZET A CHYTAT MÍČ                                ”

JSEM SAMOSTATNÝ V OBLÉKÁNÍ, STOLOVÁNÍ A HYGIENĚ            ”

UMÍM SI PO SOBĚ UKLIDIT HRAČKY NA MÍSTO, KAM PATŘÍ         ”

 

 

Odškrtávejte si, co už zvládáte a umíte. Zdraví Vás paní učitelky 😊

 

AŤ SE DAŘÍ!!!

 

 

5.ZÁBAVNÉ POKUSY

Dobrý den malí badatelé,

dnes jsem pro vás připravila další dva pozorovací úkoly:

  1. AKTIVITA

MŮŽE BÝT ZELÍ ČERVENÉ?

V tomto pokusu si vyzkoušíme, jestli utržený list čínského zelí přijímá červenou vodu ze sklenice.

Potřebujeme: sklenice, vodu, červené potravinářské barvivo (nebo i jinou barvu), listy čínského zelí.

Postup: Do 2 sklenic nalijte vodu, vodu v jedné z nich obarvěte červeným potravinářským barvivem a do každé z nich vložte jeden list. Teď už jenom pozorujte a čekejte…

Uvidíte, že velice brzy se list v červené vodě začne obarvovat. Když vydržíte pozorovat i dále a třeba až do druhého dne, tak uvidíte, jak se list zabarvil dočervena.

Co jsme zjistili?

Obarvením listu zelí do červena jsme dokázali, že listy zelí přijímají vodu ze sklenice.

 

  1. AKTIVITA

CO SE SKRÝVÁ V PUPENECH?

V tomto pokusu zjistíme, co se skrývá v pupenech. Když se i v těchto dnech podíváte na stromy, stále jsou na nich jenom pupeny. Stromy si musí ještě počkat na větší teplo. Ale my si můžeme pomoci tím, že si větvičky přineseme domů… Já jsem uřízla VĚTVIČKY TŘEŠNĚ.

Co potřebujeme?

  • Poproste rodiče, aby vám uřízly větvičky s pupeny – třešeň, jabloň, zlatice aj.
  • Dejte je do vázy s vodou na světlo a pozorujte. Můžete si pomoci i lupou.

  • Po několika dnech začnou pupeny rozvíjet….

 

Co jsou pupeny stromů?

Jsou to vlastně takové malé oříšky, ze kterých se po několika dnech vyloupnou listy nebo květy, kterými se strom ošatí jako Popelka. Každý pupen má ochranné šupinky, pod kterými je právě květ nebo list schovaný.

Přeji Vám hodně trpělivosti při pozorování. Hanka